Euro1080 blaast twee kaarsjes uit Nieuwjaarsconcert 2006 symboliseert ook tweede verjaardag van HDTV in Europa






Eurocam Media Center (Lint), 29 december 2005 • Euro1080, het eerste hogedefinitietelevisiebedrijf (HDTV) in Europa, dat met zijn activiteiten begon op 1 januari 2004, viert naar aanleiding van de live-uitzending in HDTV van het Nieuwjaarsconcert in Wenen ook haar tweede verjaardag. Het Vlaamse bedrijf dat gevestigd is in Lint bij Antwerpen is inzake HDTV een pionier in Europa.

De live-uitzending in HDTV kan via HD2, een HDTV-kanaal van Euro1080, en Astra 1D 23,5° Oost in heel Europa (met uitzondering van Duitsland) bekeken worden. Het concert wordt ook naar negen bioscopen gebracht (waarvan vier van de Utopia Groep en vijf van de Zweedse Folkets Hus Groep) dankzij het zogenaamde cinecast-model dat een aantal maanden geleden terug reeds gebruikt werd naar aanleiding van het Robbie Williams live-concert vanuit Berlijn.

Gabriel Fehervari, CEO van Euro1080, verklaarde: “Gedurende bijna twee jaar waren de kanalen van Euro1080 de enige HDTV-kanalen in Europa. Sinds enkele weken zijn er een paar Duitse TV-stations die ook in hoge definitie uitzenden. We verwelkomen deze ontwikkeling van ganser harte en we hopen dat vele andere Europese televisiebedrijven snel het HDTV-pad zullen gaan bewandelen. 2006 zal waarschijnlijk het jaar van de doorbraak van HDTV in Europa worden. De wereldbeker voetbal 2006 in Duitsland is één van die evenementen die als katalysator kunnen fungeren. Ondertussen bevestigen onze strategische partners - Pioneer, Panasonic, Sony en Loewe – dat de verkoop van HD-ready schermen piekt. Zodra er voldoende MPEG-2 en MPEG-4 compatibele settop-boxen beschikbaar zijn op de markt, staat niets nog de ontwikkeling van HDTV in Europa in de weg.”

Hij voegde eraan toe: “Het feit dat in bepaalde landen bepaalde TV-operatoren nu digitale (standaard)televisie aan het promoten zijn, valt te betreuren. Niet alleen verkopen ze aan de consument een technologie die binnen een paar jaar compleet achterhaald is, de betrokken bedrijven geven op dit ogenblik op het vlak van marketing enorm veel geld uit aan reclamecampagnes om een oude technologie nog trachten aan de man te brengen. Dit geld zou veel beter besteed zijn indien het zou geïnvesteerd worden om hun organisaties voor te bereiden op de komst van HDTV. HDTV zal onvermijdelijk de ‘keuze van de consument’ worden.”