Nu is het officieel: oneworld is 's werelds beste luchtvaartalliantie'

25 mei 2010: oneworld werd door SkyTrax uitgeroepen tot 's werelds beste luchtvaartalliantie. Ieder jaar voert dit onafhankelijke onderzoeksbureau een groot, wereldwijd kwaliteitsonderzoek. Tussen juli 2009 en april 2010 hebben meer dan 18 miljoen reizigers, van meer dan 100 verschillende nationaliteiten, aan de SkyTrax-enquête deelgenomen.

Deze nieuwe award bevestigt de leiderspositie, die oneworld bekleedt als de alliantie die reeds de meeste onderscheidingen in de wacht wist te slepen en die in talrijke internationale kwaliteitsonderzoeken in de luchtvaart als beste uit de bus kwam.

Michael Blunt, Vice-President Corporate Communications van oneworld, ontving de onderscheiding uit de handen van Edward Plaisted, Voorzitter van SkyTrax, tijdens een ceremonie die in de marge van de Global Aircraft Interiors Expo in Hamburg werd georganiseerd.

SkyTrax-voorzitter Plaisted verklaarde: “Door officieel te worden uitgeroepen tot ’s werelds beste luchtvaartalliantie zetoneworld een fantastische prestatie neer. Het gaat hier namelijk om 'de Keuze van de Passagier'. Dit bewijst datoneworld keer op keer erin slaagt om de strengste critici, met name de passagiers, tevreden te stellen”.

Michael Blunt voegde eraan toe: “oneworld stelt zich als doel om de beste alliantie ter wereld te zijn. Daarom zijn wij enorm opgetogen dat de passagiers, rond wie het voor ons allemaal draait, oneworld de beste score hebben gegeven. Wij gaan hard werken om deze belangrijke onderscheiding in de toekomst ook binnen te rijven, net op het moment dat twee kwaliteitscarriers onze bestaande groep van hoge kwaliteitsairlines gaan vervoegen: S7 Airlines, de belangrijkste binnenlandse luchtvaartmaatschappij van Rusland zal later dit jaar toetreden tot oneworld en de belangrijkste carrier van Indië, Kingfisher Airlines, volgt spoedig daarop.”

oneworld won reeds tal van prestigieuze onderscheidingen en werd naar aanleiding van de World Travel Awards al zevenmaal op rij verkozen tot beste luchtvaartalliantie. oneworld werd ook door Business Traveller Magazine reeds driemaal uitgeroepen tot beste luchtvaartalliantie. Hierdoor heeft oneworld dan ook meer toponderscheidingen op haar palmares dan eender welke andere alliantie.

De leden van oneworld scoorden elk afzonderlijk ook goed in de verschillende luchtvaartmaatschappijcategorieën van de World Airline Awards 2010:
• LAN Airlines rijfde twee awards binnen: die van 'beste luchtvaartmaatschappij van Zuid-Amerika' en de 'Excellence Award voor dienstverlening door het personeel - Zuid-Amerika'.

• Quantas sleepte eveneens twee toponderscheidingen in de wacht: 'beste premium economy class en 'beste premium economy class stoel'.

• Cathay Pacific werd uitgeroepen tot 'Beste transpacifische luchtvaartmaatschappij'.

• Dragonair, een dochteronderneming van Cathay Pacific, kreeg de titel 'beste regionale luchtvaartmaatschappij ter wereld'.

• Finnair werd uitgeroepen tot 'beste luchtvaartmaatschappij van Noord-Europa'.

• en Malév Hungarian Airlines sleepte de titel 'beste luchtvaartmaatschappij van Oost-Europa' in de wacht.

Kingfisher Airlines, dat onlangs een 'Memorandum of Understanding' ondertekende met het oog op zijn toetreding tot de alliantie, behaalde maar liefst drie toponderscheidingen: 'beste luchtvaartmaatschappij van Indië en Centraal-Azië', 'beste economy class stoel en en de 'Excellence Award voor dienstverlening door het personeel - Indië en Centraal-Azië'.

Omtrent de World Airline Awards

De World Airline Awards werden voor het eerst georganiseerd in 1999 en baseren zich op de onderzoeksresultaten van de jaarlijkse World Airline Survey, een wereldwijd kwaliteitsonderzoek door het onafhankelijk onderzoeksbureau SkyTrax. In de enquête van 2009-2010 werden meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen onder de loep genomen, van de allergrootste internationale carriers tot en met kleine binnenlandse luchtvaartoperatoren van over de hele wereld. Passagiers van meer dan 100 verschillende nationaliteiten namen deel aan het onderzoek.

In de enquête worden een 40-tal verschillende aspecten inzake klantentevredenheid met betrekking tot het product en de dienstverlening van alle deelnemende luchtvaartmaatschappijen onderzocht. Hierbij wordt rekening gehouden met de klantentevredenheid zowel in de luchthaven als aan boord: van de check-in tot de inscheping, zitcomfort, netheid van de cabine, catering, in-flight entertainment en diverse aspecten van de dienstverlening.

Omtrent oneworld

oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe en Kingfisher Airlines volgt in 2011, eens de noodzakelijke regulatoire toelatingen werden verkregen.

Deze luchtvaartmaatschappijen:
• bedienen samen ca. 800 luchthavens in bijna 150 landen, met ca. 9.000 vluchten per dag.
• hebben bijna 550 luchthavenlounges voor luxeklanten.
• vervoeren ongeveer 340 miljoen passagiers per jaar

hebben samen een vloot van bijna 2.500 toestellen.
• genereren jaarlijks ongeveer 100 miljard dollar aan inkomsten.

oneworld is de enige alliantie met leden uit Zuid-Amerika, het Aziatische Midden-Oosten en Australië.

Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten de beschikking hebben over een groter routenetwerk, betere mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op de luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke alliantie dan ook.