De betere wijnen vindt men aan boord van de vliegtuigen van de oneworld-alliantieleden

5 augustus 2010: Juryleden van een belangrijk internationaal wijnproefconcours hebben opnieuw het glas geheven op oneworld® en veel van de bij de alliantie aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

oneworld werd tijdens het 2010 Wines on the Wing-onderzoek, dat deze maand in Global Traveler magazine gepubliceerd werd, uitgeroepen tot beste alliantie inzake wijn aan boord. Deze titel volgt op de eerste prijs tijdens de Cellars in the Sky Awards, die in februari ll. plaatsvonden.

Net als tijdens het Cellars in the Sky-concours presteerden de oneworld-leden ook in de andere categorieën zeer goed. Zo won American Airlines als beste Noord-Amerikaanse carrier inzake wijn aan boord, maar ook in de categorieën voor beste Noord-Amerikaanse rode wijn en beste Noord--Amerikaanse schuimwijn sleepte American Airlines de eerste prijs in de wacht.

American Airlines, British Airways, LAN en Mexicana eindigden in de top-10 in de categorieën champagne en schuimwijn. American Airlines, British Airways en LAN gooiden tevens hoge ogen in de categorie witte wijn en haalden de top tien, net als Iberia, American Airlines, LAN en Mexicana in de categorie rode wijn.

De wedstrijd, georganiseerd door Global Traveler’s wijncolumnist Eunice Fried, werd uitgevoerd door dertig onafhankelijke juryleden die bekend staan als wijnkenners. Zij hebben 46 witte wijnen, 49 rode wijnen en 23 champagnes of schuimwijnen blind geproefd die door 26 luchtvaartmaatschappijen aan boord in hun internationale Business Class of Noord-Amerikaanse premium klasse worden geserveerd.

Over oneworld

oneworld omvat een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe. Kingfisher Airlines en Air Berlin volgen daarna.

Deze luchtvaartmaatschappijen:
• vliegen samen naar 900 luchthavens in bijna 150 landen, goed voor ca. 9.500 vluchten per dag
• bieden hun premium klanten toegang tot ruim 550 luchthavenlounges
• vervoeren jaarlijks ruim 340 miljoen passagiers
• hebben een gezamenlijke vloot van bijna 2.500 toestellen

• en genereren jaarlijks ongeveer 90 miljard US dollar aan inkomsten.

Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten dankzij het veel groter aantal bestemmingen meer mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke luchtvaartalliantie in de wereld dan ook.