Antwerpen, 26 mei 2010 - Belgian Scrap Terminal (BST) heeft naar aanleiding van de Vlaamse Milieuweek op de Expo 2010 van Shanghai interessante contacten aangeknoopt met tal van verantwoordelijken van Chinese bedrijven en overheidsinstanties. Volgens bestuurder Caroline Craenhals zal de export van hoogwaardige herbruikbare materialen, die afkomstig zijn van gerecycleerd afval, de komende vijf jaar gevoelig toenemen: “Zoals de zaken er nu voorstaan, mogen we een stijging van 20% verwachten van onze export naar China en de andere Aziatische landen.”
“Vroeger richtte Belgian Scrap Terminal zich vooral op de Europese en Noord-Amerikaanse markten. De laatste jaren nam onze export naar China en de andere Aziatische landen stelselmatig toe en bedraagt nu al 9%”, aldus Caroline Craenhals, bestuurder van Belgian Scrap Terminal, het grootste schrootverwerkingsbedrijf van ons land. “Onze Chinese gesprekspartners gaven duidelijk te kennen dat ook zij duurzaamheid en behoedzaam omspringen met grondstoffen belangrijk vinden. Een stijging van onze export naar Azië met één vijfde is dan ook zeer realistisch.”
BST telt in Vlaanderen drie vestigingen (Kallo, Hoboken en Willebroek). Als marktleider verwerkt Belgian Scrap Terminal ruim 34% van alle schrootafval dat in ons land wordt ingezameld tot herbruikbare grondstoffen. Non-ferrometalen, zoals aluminium, koper, lood, zink en inox, worden als secundaire grondstoffen verhandeld op de internationale markt.
In 2009 verwerkte BST ruim 40.000 autowrakken. Eerst worden oliën, banden, batterijen en kunststoffen op een veilige manier uit de wagens verwijderd. Het overgebleven metaal wordt vermalen tot shredderschroot en verkocht aan staalfabrieken die het opnieuw als grondstof gebruiken. Daarnaast recycleert BST ook tal van andere metalen voorwerpen (wasmachines, computers, conservenblikken...) die in de containerparken worden verzameld. Het aandeel van gerecycleerd ijzer bij de productie van nieuwe auto’s neemt trouwens steeds toe: in 1992 bedroeg het schrootpercentage ruim 32%., vorig jaar is dat cijfer al gestegen tot 58%.
Belgian Scrap Terminal recycleert op dit ogenblik 90% van elke auto. Enkele jaren geleden was dat nog maar 75%. Tegen 2015 wil BST dat percentage zelfs op 95% brengen. Hiermee is Belgian Scrap Terminal één van de koplopers in de wereld.
Tijdens de Vlaamse Milieuweek in Shanghai wordt vooral aandacht besteed aan een duurzame stedelijke leefomgeving, een onderwerp dat nauw aansluit bij het thema van de Expo 2010, ‘Better City, Better Life’.
* * *
Belgian Scrap Terminal heeft 7 vestigingen, waarvan drie in Vlaanderen, twee in Wallonië (Aarlen en Engis) en één in het Noord-Franse Givet en één in het Groothertogdom Luxemburg. Het bedrijf telt 100 medewerkers en verwerkt elk jaar meer dan één miljoen ton metaal. Op die manier brengt BST bergen afval opnieuw als nuttige grondstof in de economische kringloop.