Tijdens de Vlaamse Milieuweek, die van 25 tot 31 mei door de Vlaamse overheid wordt georganiseerd in het Belgisch EU-paviljoen op de Expo 2010 van Shanghai (China), wordt vooral aandacht besteed aan een duurzame stedelijke leefomgeving. Dit onderwerp past perfect binnen het hoofdthema van de wereldtentoonstelling, nl. “Better City, Better Life”. Belgian Scrap Terminal, het grootste schrootverwerkingsbedrijf van ons land, zal tijdens deze seminarieweek zijn know-how voorstellen aan verantwoordelijken van Vlaamse en Chinese overheidsinstanties, onderzoeksinstellingen en andere ondernemingen die actief zijn op het domein van milieu-innovatie. Het Vlaamse bedrijf voert de voorbije jaren naar China en andere Aziatische landen steeds meer hoogwaardige herbruikbare materialen uit die afkomstig zijn van gerecycleerd afval. Belgian Scrap Terminal (BST), waarvan de hoofdzetel gevestigd is in de haven van Antwerpen (Kallo), verwerkt 34% van alle schrootafval dat in ons land wordt ingezameld tot herbruikbare grondstoffen. Het bedrijf is ook een erkend centrum voor het vernietigen van auto’s. Vorig jaar verwerkte BST ruim 40.000 autowrakken. Onder meer de oliën, banden en batterijen worden op een grondige en veilige manier uit de wagens verwijderd. Wat overblijft wordt vermalen tot shredderschroot. Staalfabrieken uit de hele wereld, waaronder China, gebruiken het gerecycleerde ijzer opnieuw als grondstof. Het aandeel van shredderschroot bij de productie van nieuwe auto’s neemt steeds toe. Waar het gebruik van schroot in 1992 zowat 32% bedroeg, was dat vorig jaar al gestegen naar 58%. Non-ferrometalen, zoals aluminium, koper, lood, zink en inox, worden als secundaire grondstoffen verhandeld op de internationale markt, heel vaak voor de automobielindustrie. Belgian Scrap Terminal verwerkt nu ook kunststoffen en kan hierdoor al 90% van elke auto recycleren. Enkele jaren geleden was dat nog maar 75%. Deze Vlaamse onderneming is hiermee één van de koplopers in de wereld. Tegen 2015 wil BST dat cijfer zelfs op 95% brengen. Daarnaast recycleert BST ook tal van andere metalen voorwerpen (wasmachines, computers, conservenblikken...), die in de containerparken worden verzameld. Een indrukwekkend machinepark van reusachtige shredders, scharen en persen staat in voor de verwerking ervan. China belangrijke groeimarkt “Waar Belgian Scrap Terminal zich vroeger vooral richtte op de Europese en Noord-Amerikaanse markt, wordt Azië ook voor ons bedrijf alsmaar belangrijker. Nu al leveren wij herwonnen grondstoffen aan Chinese bedrijven. Onze export naar Azië bedraagt op dit ogenblik reeds 9% en neemt steeds toe”, aldus Caroline Craenhals, bestuurder van Belgian Scrap Terminal. “Ook in China groeit het besef dat duurzaamheid en behoedzaam omspringen met grondstoffen hoe langer hoe meer een noodzaak zijn. Belgian Scrap Terminal, dat van het recycleren van schrootafval naar volwaardige kwaliteitsgrondstoffen bijna een kunst heeft gemaakt, wil dan ook naar aanleiding van de Vlaamse Milieuweek op de Wereldexpo aan de Chinezen duidelijk maken dat Belgian Scrap Terminal hieraan zijn steentje kan bijdragen.” Omtrent Belgian Scrap Terminal Belgian Scrap Terminal heeft 7 vestigingen in Vlaanderen (Kallo, Willebroek en Hoboken), Wallonië (Aarlen en Engis), Noord-Frankrijk (Givet) en het Groothertogdom Luxemburg, waar schroot wordt aangevoerd, ontdaan van mogelijke schadelijke stoffen en gerecycleerd. Het bedrijf, dat 100 medewerkers telt, verwerkt elk jaar meer dan één miljoen ton metaal. Zo brengt deze marktleider bergen afval opnieuw als nuttige grondstof in de economische kringloop. www.belgianscrap.com Belgian Scrap Terminal NV • Land van Waaslaan 4, Haven 1201 • 9130 Kallo |