Dinsdag, 27 juli 2010: Air Berlin zal in 2012 toetreden tot oneworld®. Hierrmee wordt de vijfde grootste luchtvaartmaatschappij van Europa en de tweede grootste van Duitsland toegevoegd aan ’s werelds meest kwalitatieve luchtvaartalliantie.
Air Berlin en oneworld hebben gisteravond in Berlijn een memorandum van overeenstemming bereikt. De formele lidmaatschapsovereenkomst wordt binnenkort getekend.
Het Oostenrijkse NIKI, onderdeel van de Air Berlin groep, zal een ‘affiliate’ lid van de alliantie worden.
Air Berlin zal vanaf 2012 onder de oneworld-vlag vliegen – net voor de opening van de nieuwe Berlin Brandenburg International Airport, die nu in aanbouw is. Deze luchthaven zal een belangrijke nieuwe Europese hub worden.
Air Berlin is een belangrijke speler in de Europese luchtvaartsector. In 2009 vloog de carrier reeds naar 160 bestemmingen in ca. 40 landen met bijna 600 take-offs per dag. De luchtvaartmaatschappij vervoerde 28 miljoen passagiers en genereerde een omzet van EUR 3,2 miljard. Nu vliegt Air Berlin met 165 toestellen, met inbegrip van het Oostenrijkse NIKI, naar 168 bestemmingen.
Zodra de Duitse carrier een volwaardig lid is van oneworld, zullen de Air Berlin-passagiers toegang krijgen tot een ongeëvenaard wereldwijd netwerk. De luchtvaartmaatschappij zal ruim 75 bestemmingen aan het oneworld-netwerk toevoegen, waarmee de totale alliantiedekking stijgt tot ca. 900 bestemmingen in bijna 150 landen. De totale oneworld- vloot zal 2.500 toestellen tellen, die zowat 9.500 vluchten per dag zullen verzorgen en 340 miljoen passagiers per jaar gaan vervoeren.
Leden van Air Berlin’s topbonus frequent flyer programma kunnen na toetreding van de luchtvaartmaatschappij tot oneworld ook punten gaan verdienen en verzilveren via elk van de 13 andere oneworld-partners, terwijl top tier leden bovendien kunnen gebruikmaken van de meer dan 550 luchthavenlounges. Ook voor het Air Berlin netwerk zal het volledige assortiment alliantietarieven van toepassing zijn. Frequent flyer kaarthouders van de reeds bestaande oneworld-maatschappijen zullen op hun beurt punten kunnen verdienen en verzilveren op alle vluchten van Air Berlin.
Als uitgangspunt voor toetreding tot oneworld zal Air Berlin met ingang van komend winterseizoen bilaterale samenwerkingsovereenkomsten opzetten met de belangrijke gevestigde alliantiepartners American Airlines en Finnair. Naar verwachting zullen overeenkomsten met British Airways en Iberia volgen.
British Airways zal als alliantiesponsor Air Berlin ondersteunen tijdens het oneworld-implementatieprogramma.
De toevoeging van Air Berlin als verkozen lid is de recentste mijlpaal in wat voor oneworld een zeer bijzonder jaar is. De alliantie bouwt verder aan haar positie als ’s werelds voornaamste luchtvaartalliantie door haar ongeëvenaarde routenetwerk alsmaar uit te breiden en de reizigers nog meer diensten en voordelen te kunnen bieden.
Alle oneworld-partners (op Mexicana na) vliegen nu al naar Duitsland. In aanloop naar de toetreding van Air Berlin zullen zij nagaan welke extra vluchten ze kunnen uitvoeren naar Air Berlin’s belangrijkste hubs, Berlijn en Düsseldorf.
Joachim Hunold, Chief Executive van Air Berlin, verklaarde: “Toetreden tot een wereldwijde alliantie is de logische volgende stap in de ontwikkeling van Air Berlin. We zijn erg verheugd en trots dat we ons gereed kunnen maken om toe te treden tot wat duidelijk ‘s werelds meest kwalitatieve luchtvaartalliantie is. We kijken uit naar een spoedige voltooiing van alle toetredingseisen.”
Willie Walsh, Chief Executive van British Airways, de oneworld-sponsor van Air Berlin, zei: “Air Berlin wordt een ideale oneworld partner. De maatschappij heeft een uitstekende reputatie wat klantenservice betreft, geheel in lijn met oneworld’s focus op kwaliteit boven kwantiteit wanneer het gaat om lidmaatschap. Het netwerk van Air Berlin is één van de beste in Centraal-Europa, waardoor de alliantiedekking in deze regio aanzienlijk toeneemt. British Airways is verheugd om Air Berlin als sponsor te kunnen ondersteunen bij de toetreding tot oneworld en we kijken uit naar de ontwikkeling van onze bilaterale samenwerking.”
Gerard Arpey, Chairman en Chief Executive van American Airlines, en oneworld Governing Board Chairman, voegde eraan toe: “oneworld telt nu reeds vier van de beste Europese luchtvaartmaatschappijen. Door daaraan de vijfde grootste maatschappij van het continent toe te voegen, wordt onze dekking in Europa sterk uitgebreid. Samen met alle andere belangrijke stappen die we dit cruciale jaar zetten, is dit een grote sprong voorwaarts in het behoud van oneworld’s positie als ’s werelds voornaamste luchtvaartalliantie met leden die ongeëvenaard zijn qua merk en dienstverlening.”
In dit cruciale jaar van oneworld:
• is S7 Airlines, de grootste binnenlandse luchtvaartmaatschappij van Rusland, goed op weg om in de komende maanden toe te treden.
• werd Kingfisher Airlines, India’s voornaamste luchtvaartmaatschappij, in juni een verkozen lid van oneworld.
• heeft Japan Airlines de samenwerking met de oneworld-partners uitgebreid. Nadat JAL zijn oneworld-lidmaatschap in februari had herbevestigd, diende de maatschappij enkele dagen later met American Airlines een aanvraag in voor antitrustimmuniteit voor de routes over de Stille Oceaan. Daarnaast heeft JAL de codeshare-akkoorden met British Airways meer dan verdubbeld.
• hebben American Airlines, British Airways, Iberia, Finnair en Royal Jordanian deze maand het langverwachte groene licht gekregen voor antitrustimmuniteit op de transatlantsiche routes en voor de nauwe transatlantische samenwerking tussen American, BA en Iberia.
• zijn British Airways en Iberia goed op weg om hun fusie tegen het einde van het jaar af te ronden.
• vierde LAN Airlines op 1 juni zijn 10-jarige jubileum als lid van oneworld. Sinds LAN’s toetreding werden ook LAN’s dochtermaatschappijen in Argentinie, Ecuador en Peru aan oneworld toegevoegd. Door de toetreding van Mexicana, de grootste luchtvaartmaatschappij van Mexico en Centraal-Amerika, in november 2009, verstevigde de positie van oneworld als belangrijkste Latijns-Amerikaanse alliantie aanzienlijk.
• voegde oneworld tijdens de recente World Airline Awards de titel van ‘s werelds beste luchtvaartalliantie toe aan de reeks van awards van ‘s werelds beste luchtvaartalliantie die de alliantie tijdens de afgelopen zeven World Travel Awards uitreikingen in de wacht wist te slepen.
Over Air Berlin
Sinds de oprichting in 1979 is Air Berlin uitgegroeid tot de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland en de vijfde grootste van Europa wat passagiersaantallen betreft, na o.a. de overname van Deutsche BA en LTU en het verwerven van een aandeel van 49,9 % in het Oostenrijkse NIKI en 49 % in het Zwitserse Belair.
Van oorsprong is Air Berlin een korteafstandsmaatschappij voor vakantiereizigers. De carrier heeft zich echter in korte tijd ontwikkeld tot een maatschappij die met zijn Euro Shuttle service ook zakenreizigers weet aan te trekken. Air Berlin biedt nu een hoge frequentie vluchten aan tussen heel wat belangrijke Europese steden en vliegt tegenwoordig ook op lange afstand.
Air Berlin is één van Europa’s meest veelvuldige laureaten wat verschillende luchtvaartonderscheidingen betreft.
Op korteafstandsvluchten wordt slechts één klasse aangeboden. Op langeafstandsvluchten zijn er twee passagiersklassen, met een premium business cabine en individuele inflight-entertainmentschermen voor elke passagier.
Hoewel het zeven jaar op rij werd uitgeroepen tot ‘s werelds beste lagekostenmaatschappij tijdens de World Airline Awards, van Skytrax, biedt Air Berlin tegenwoordig een volledig gamma van diensten die geassocieerd worden met een full-service carrier. Zo is er het frequent flyer programma topbonus. Daarnaast biedt de maatschappij voor premium passagiers ook lounges en priority check-in aan en krijgen alle passagiers gratis alcoholische en non-alcoholische drankjes en maaltijden of snacks op elke vlucht.
In juni 2012 verhuist Air Berlin naar de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg International, die tot 45 miljoen passagiers per jaar kan verwerken.
Air Berlin heeft een groot marktaandeel in de regio’s rond Berlijn, Dusseldorf, Hamburg, Stuttgart en Palma de Mallorca. In de lijst van internationale bestemmingen komen de oneworld hubs Helsinki, Los Angeles, Madrid, Miami, Moskou Domodedovo, New York JFK en Bangkok voor.
De huidige vloot (inclusief die van NIKI) telt 165 toestellen, met een gemiddelde leeftijd van vijf jaar: 13 Airbus A330’s, 75 A321’s/A320’s/A319’s, 63 Boeing 737’s, vier Embraer E190’s en 10 Bombardier Q400’s. Air Berlin stelt 8500 mensen tewerk.
In het boekjaar dat eindigde op 31 december 2009, bedroeg de omzet van Air Berlin EUR 3,2 miljard en werd een operationele winst geboekt van EUR 28,5 miljoen.
Over oneworld
oneworld omvat een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe en Kingfisher Airlines en Air Berlin in een later stadium.
Deze luchtvaartmaatschappijen:
• vliegen samen naar 900 luchthavens in bijna 150 landen, goed voor ca. 9.500 vluchten per dag
• bieden hun premium klanten toegang tot ruim 550 luchthavenlounges
• vervoeren jaarlijks ruim 340 miljoen passagiers
• hebben een gezamenlijke vloot van bijna 2.500 toestellen
• en genereren jaarlijks ongeveer 90 miljard US dollar aan inkomsten.
Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten dankzij het veel groter aantal bestemmingen meer mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke luchtvaartalliantie in de wereld dan ook.
Webcast
Er is een webcast beschikbaar van de persconferentie van vandaag. Op de persconferentie waren aanwezig:
• Air Berlin Chief Executive Joachim Hunold
• British Airways Chief Executive Willie Walsh
• American Airlines President Tom Horton
• Finnair Chief Executive Mika Vehviläinen
• oneworld Managing Partner John McCulloch