22 juli 2010: oneworld® is bijzonder blij met de definitieve goedkeuring door het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) van de aanvraag voor antitrustimmuniteit (ATI) voor de transatlantische alliantiepartners American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia en Royal Jordanian. Daarnaast keurde de DOT ook het samenwerkingsakkoord (joint business agreement - JBA) tussen de Amerikaanse, Britse en Spaanse maatschappijen goed.
Deze beslissingen volgen op de goedkeuring van vorige week van het JBA tussen American, British Airways en Iberia door de Europese Commissie.
Dankzij deze goedkeuringen kan oneworld vanaf nu op een gelijkwaardig niveau concurreren met de andere grote allianties. Dit betekent o.a. dat de oneworld partners voortaan hun plannen op elkaar kunnen afstemmen om op die manier hun concurrentiepositie op de transatlantische routes te verstevigen. Er zullen bijgevolg eenvoudiger, meer op elkaar afgestemde en handigere reismogelijkheden worden aangeboden naar meer bestemmingen met betere verbindingen, verbeterde uurroosters en nog meer frequent flyer voordelen.
American Airlines, British Airways en Iberia streven ernaar om hun doorgedreven transatlantische samenwerking dit najaar van start te laten gaan, door samen te werken op vluchten tussen de EU (alsook Zwitserland en Noorwegen) en de VS, Canada en Mexico. Gezamenlijk kunnen de drie carriers meer frequenties en betere uurroosters aanbieden dan elk van de maatschappijen afzonderlijk kan.
De samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen zal ook leiden tot een grotere keuze voor de reizigers. Zo zullen er gezamenlijk bepaalde routes worden ondersteund die anders individueel niet rendabel zouden zijn. Klanten zullen bovendien kunnen genieten van een groter aanbod van verlaagde tarieven en meer mogelijkheden om frequent flyer mijlen te verdienen en te verzilveren en van meer “elite tier” voordelen op vluchten.
John McCulloch, Managing Partner van oneworld, verklaarde: “Dit is een belangrijke stap voorwaarts in wat voor oneworld een heel bijzonder jaar pleegt te worden. Nu kunnen wij op één van ’s werelds meest competitieve luchtvaartmarkten op gelijke voet de concurrentie aangaan met de andere allianties, die al jaren met de voordelen van antitrustimmuniteit vliegen. Dit betekent dat wij oneworld nu nog beter kunnen maken. Wij zullen binnen onze alliantie nog meer waarde kunnen creëren voor onze klanten. Voor de consument betekent dit dat concurrentie tussen de allianties onderling zal toenmen, en dat ze zullen kunnen genieten van een grotere keuze, een uitgebreider dienstenpakket en nog meer voordelen.
Gerard Arpey, Voorzitter en CEO van American Airlines alsook Voorzitter van de Governing Board van oneworld voegde eraan toe: “Dit is heel belangrijk moment voor onze passagiers, medewerkers en aandeelhouders van zowel American Airlines als de andere partners binnen de alliantie. Wij danken zowel de Amerikaanse als Europese toezichthouders die onze voorstellen hebben beoordeeld, alsook alle personen en organisaties die dit project hebben ondersteund.”
Willie Walsh, Chief Executive van British Airways, verklaarde: “Deze definitieve goedkeuring is fantastisch nieuws voor de drie betrokken carriers en de oneworld alliantie. 14 jaar hebben wij moeten wachten vooraleer wij de voordelen van een doorgedreven transatlantische samenwerking aan onze passagiers kunnen aanbieden en op gelijke voet kunnen concurreren met de twee andere wereldallianties. Zoals wij reeds heel de tijd hebben aangegeven, is de EU-VS markt zeer concurrentieel. De vrijmaking van Heathrow in 2008 heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Wij zijn dan ook enorm blij dat de autoriteiten in de EU en VS dit hebben onderkend. We zijn tevens verheugd dat de DOT en EU hebben samengewerkt om ervoor te zorgen dat er samenhang is in het aantal slots dat de drie luchtvaartmaatschappijen moeten opgeven ten behoeve van onze concurrenten m.b.t. routes tussen Heathrow en de VS.”
Antonio Vazquez, Executive Chairman van Iberia, zei tenslotte: “Wij zijn verheugd met de goedkeuring van onze joint business, omdat het zeer positief is voor onze medewerkers, aandeelhouders en, het belangrijkst van alles, voor onze klanten. De intensere samenwerking tussen de drie luchtvaartmaatschappijen zal tot een betere dienstverlening leiden voor onze klanten. Ik ben ervan overtuigd dat consolidatie de beste en tevens enige manier is om te slagen in de luchtvaartsector. De goedkeuring die we nu hebben ontvangen om een joint business op te zetten is dan ook een zeer belangrijke stap voorwaarts in dit consolidatieproces.
Naast deze belangrijke beslissing is er ook vooruitgang in de beoordelingen door de DOT en het Japanse Ministerie van Transport m.b.t. de aanvragen van American Airlines en Japan Airlines voor antitrustimmuniteit voor routes over de Stille Oceaan. Dit verzoek werd ingediend in februari van dit jaar, nadat JAL zijn oneworld-lidmaatschap had herbevestigd. Verwacht wordt dat de goedkeuring in september zal volgen. Daarnaast bespreken JAL en British Airways de mogelijkheden van een joint venture tussen Europa en Japan.
Een andere belangrijke ontwikkeling in dit voor oneworld bijzonder belangrijk jaar is de toetreding van S7 Airlines, de grootste binnenlandse luchtvaartmaatschappij van Rusland, later dit jaar. Kingfisher Airlines, India’s belangrijkste luchtvaartmaatschappij, zal in een later stadium volgen. Deze toetredingen volgen op de aansluiting van Mexicana, de grootste luchtvaartmaatschappij van Mexico en Centraal-Amerika, eind 2009.
Vorige week zette de Europese Commissie ook het licht op groen voor de fusie tussen British Airways en Iberia, die naar alle verwachting eind dit jaar al wordt afgerond en waarmee de banden tussen de twee grootste Europese oneworld partners aanzienlijk zullen versterkt worden.
oneworld werd in mei verkozen tot ’s werelds beste luchtvaartalliantie tijdens de World Airline Awards, een evenement dat georganiseerd wordt door Skytrax, een onafhankelijk bureau dat onderzoek verricht naar de kwaliteitsniveaus in de luchtvaartsector. oneworld sleepte tevens de titel World’s Leading Alliance in de wacht tijdens de World Travel Awards, een eer die de alliantie al zeven jaar op rij te beurt viel. Sinds het ontstaan van deze award in 2003 is oneworld totnogtoe de enige alliantie, die deze prijs in de wacht wist te slepen.
Over oneworld
oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe en Kingfisher Airlines volgt daarna.
Deze luchtvaartmaatschappijen:
- vliegen samen naar 800 luchthavens in bijna 150 landen, goed voor zowat 9000 vluchten per dag
- bieden hun premium klanten toegang tot bijna 550 luchthavenlounges
- vervoeren jaarlijks ruim 340 miljoen passagiers
- hebben een gezamenlijke vloot met bijna 2500 toestellen
- en generen jaarlijks meer dan 100 miljard US dollar aan inkomsten.
Dankzij oneworld bieden de alliantieleden hun klanten een betere dienstverlening en meer voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten dankzij het veel groter aantal bestemmingen meer mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en kunnen gebruikmaken van meer luchthavenlounges. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke alliantie ook.