Ter gelegenheid van gedichtendag 2011 organiseert het Mariagaarde Instituut uit Westmalle donderdag een poëziemarathon met Marc Pairon, de dichter die precies twee jaar geleden zijn comeback maakte en intussen zowat alle literaire verkooprecords inzake poëzie brak. Hij draagt de hele dag gedichten voor en gaat met jongeren in discussie over de zin en onzin van poëzie. Om 11u30 zorgen de 1100 leerlingen samen met Pairon voor een groots poëzie-evenement op het binnenplein van de school.
Reportage: VRT journaal, 27 januari 2011, 13u00
De in de school geplande gedichtendag-activiteiten passen mooi in het jaarthema ‘een toefje kleur’.
De leerlingen van het 1ste en 2de jaar van het secundair onderwijs maken in de lessen plastische opvoeding kleurrijke werkstukjes en in de les Nederlands kleurgedichten. De werkstukjes en gedichten worden nadien in de gangen tentoongesteld.
In het 3de en 4de jaar schrijven of zoeken de leerlingen hoopvolle, kleurrijke gedichten, die ze aan hun medeleerlingen schenken en aan ballonnen hangen.
De leerlingen van het 5de en 6de jaar krijgen in hun klas een kort optreden van Marc Pairon, die voordraagt uit eigen werk. Hij gaat van klas naar klas en schenkt aan iedere scholier een exemplaar van de dichtbundel ‘Ontbijt op bed’.
“Wij merken dat onze leerlingen vaak de behoefte hebben om zich te uiten, maar dat moeilijk kunnen. Het valt ons ook op dat zij gevoelig zijn voor het poëtische”, zegt Diane Van Hove, directrice van het Mariagaarde Instituut. “Wij hopen dat de gedichten die zij vandaag te horen en te lezen krijgen, hen doen beseffen dat zij niet alleen staan met hun vertwijfeling, verdriet, vreugde, enzovoort, maar dat dit alles het leven tot het leven maakt. Misschien zet het hen ook aan om zelf wat schrijfsels op papier te zetten. De verwoording van emoties is vaak al een eerste stap in de verwerking ervan.”
Poëzieperformance met 1100 scholieren
Net voor de middag wordt op het centrale grasplein een groots evenement voorzien waaraan alle leerlingen van de school zullen deelnemen met ruim 1100 ballonnen waaraan gedichten zijn bevestigd. Marc Pairon zal een performance geven en samen met de leerlingen het gedicht ‘Maretak’ voordragen. Daarna worden op zijn teken de ballonnen de lucht ingelaten.
Over Marc Pairon
Sinds begin 2009 is Marc Pairon (°Wilrijk, 1959) de meest gelezen dichter van Vlaanderen. Hij brak tal van literaire verkooprecords. Er gingen inmiddels van zijn verzenbundels ruim 60.000 exemplaren over de toonbank, wat voor Nederlandstalige poëzie ongezien is.
Sinds zijn comeback slaagde Pairon erin om maar liefst met zes werken in de top-100 van de best verkopende boeken te belanden. De vier titels van de cyclus ‘De liefste liefdesverzen aller tijden!’ stonden drie weken lang hoog in de top-100 van bestverkopende boeken in Vlaanderen genoteerd, net als ‘TOP 50 intiemste liefdesverzen!’. De bundel ‘Fanmail’ stond zelfs in april 2010 op de 2de plaats van de boekentop-10 van Standaard Boekhandel.
Pairons poëzie valt bij een groot publiek in de smaak. De toegankelijkheid van de gedichten, de herkenbaarheid van de onderwerpen en de – omwille van de hoge oplagen – correcte verkoopprijzen van de verzenbundels zijn daar niet vreemd aan.
Wegens familiale omstandigheden liep hij maar tot zijn vijftiende school en bracht hij zijn verdere tienerjaren als clochard door, zwervend door Europa. Wanneer hij nu en dan in België was, voorzag hij in zijn levensbehoeften door gestencilde teksten in Antwerpse cafés te verkopen. Zijn bijzondere stijl trok de aandacht van de befaamde poëet Nic van Bruggen en van de entourage van de Pink Poets.
In 1981 werd Marcs debuut gepubliceerd. Tijdens de persvoorstelling van ‘Splinters’ prees Nic van Bruggen Marc Pairon de hemel in (‘Pairon schrijft poëzie alsof hij Pegasus zelf de teugels aanbond’). Hoewel Pairon talrijke lovende kritieken kreeg en een graag geziene gast was op literaire voorstellingen, hield hij het dichtersleven snel voor bekeken. Hij wendde zijn creativiteit nadien vooral aan in het zakenleven. Begin 2009 maakte hij zijn veelbesproken comeback als dichter.
Wat wij onze leerlingen willen meegeven op Gedichtendag
Als secundaire school hebben wij het voorrecht jonge mensen te begeleiden en te vormen tijdens misschien wel de woeligste en onzekerste jaren van hun leven. Dat is niet altijd makkelijk. Vanuit ons opvoedingsproject schenken wij zoveel mogelijk aandacht aan de noden van elke individuele leerling.
Wij merken dat onze leerlingen vaak de behoefte hebben om zich te uiten, maar dat moeilijk kunnen. Het valt ons ook op dat zij gevoelig zijn voor het poëtische.
Wij hopen dat de gedichten die zij te horen en te lezen krijgen op deze gedichtendag, hen doen beseffen dat ze niet alleen staan met hun vertwijfeling, verdriet, vreugde, enzovoort, maar dat dit alles deel uitmaakt van het leven.
Misschien zet het hen ook aan om zelf wat schrijfsels op papier te zetten. De verwoording van emoties is vaak al een eerste stap in de verwerking ervan.
Ten slotte hopen wij dat zij via dit initiatief meer oog krijgen voor de schoonheid van taal. Kunnen genieten van schoonheid is een bron van geluk!
Diane Van Hove, directrice