Fusiegroep ASP Blue Squares behoort nu tot top 3 van technische dienstenverstrekkers voor events en optredens

5 mei 2008 – ASP Group en Blue Squares, een Vlaams en een Waals bedrijf, hebben de krachten gebundeld en zijn nu één van ’s lands belangrijkste spelers op de markt van technische faciliteiten voor o.a. corporate events en tournees van internationale artiesten. De nieuwe groep heeft tevens plannen om zijn activiteiten in het buitenland verder uit te bouwen.

“De markt waarin wij ons bevinden, groeit en wordt gekenmerkt door zeer snelle technische ontwikkelingen. Na een grondige analyse werden wij ons bewust dat concentratie en een grotere operationele en financiële slagkracht onvermijdelijk werden om het hoofd te bieden aan de veranderingen. Er waren bijgevolg twee mogelijkheden: ofwel werden de twee ondernemingen opgeslorpt door een grote buitenlandse groep, ofwel diende gekozen te worden voor een verregaand partnerschap tussen twee bedrijven die dezelfde visie en waarden delen. De aandeelhouders gaven de voorkeur aan de tweede optie omdat het samengaan perfect past in hun langetermijnstrategie”, aldus Dimitri Kennes, bestuurder van de fusiegroep en de man achter de toenadering tussen het Vlaamse en het Waalse bedrijf.

Kennes, die de hele operatie van A tot Z begeleidde, voegt eraan toe: “In tegenstelling tot veel andere fusies, is deze er niet op gericht om een concurrent te neutraliseren. Hoewel beide ondernemingen dezelfde activiteiten ontplooiden, waren de markten waarin ze actief waren vrijwel totaal verschillend, zowel wat klantenportfolio als geografische spreiding betreft. De bundeling van de knowhow en de economische complementariteit van de twee bedrijven vormden dan ook een logische basis voor de fusie”.

ASP Group leverde logistieke, technische en operationele ondersteuning bij bedrijfs- en culturele evenementen, terwijl Blue Squares vooral bekend is van het leveren van technische faciliteiten voor tv-shows en tournees van binnen- en buitenlandse artiesten. Waar Blue Squares zich voornamelijk richtte op de Waalse en Brusselse markt, was ASP eerder actief in het Vlaamse gedeelte van het land.

Stevige positie op Belgische markt
Als dienstverlenend bedrijf op de markt van technische faciliteiten beschikt ASP Blue Squares over een zeer modern materiaalpark. De ontwikkeling van innovatieve en praktische oplossingen heeft geleid tot een business-model met een evenwicht tussen industriële efficiëntie en artisanaal maatwerk.

Christophe Van Schoorisse, gedelegeerd bestuurder van ASP Blue Squares en voormalig CEO van ASP Group, legt uit: “Wij staan in voor de technische realisatie van de creatieve ideeën, die bedacht werden door evenementenbureaus. Eventorganisatoren vormen immers onze grootste klantengroep. Dankzij onze “one-stop-shop service”, die uniek is in België, kunnen wij onze klanten niet alleen een bijzonder ruime keuze aan producten en diensten aanbieden, maar heeft de klant ook de volledige keuzevrijheid in functie van zijn specifiek project. Deze flexibiliteit onderscheidt ons zeer duidelijk van andere spelers op de Belgische markt”.

Een illustratie daarvan is de afdeling ‘Radio Rental’: in dit segment is ASP Blue Squares absoluut marktleider in België voor het leveren van walkietalkies en andere gespecialiseerde communicatiemiddelen voor de event-industrie.

Ontwikkeling van de activiteiten in het buitenland
Jacques-Martin Philippson, Voorzitter van de Raad van Bestuur van ASP Blue Squares en gewezen CEO van Blue Squares, is verantwoordelijk voor de internationale ontwikkelingsstrategie van de fusiegroep. Hij beklemtoont: “De touringmarkt voor Franstalige artiesten uit o.a. Canada is altijd al een zeer belangrijke pijler geweest. Onze groep heeft de ambitie om zijn activiteiten verder te ontwikkelen in Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië”.

Omtrent ASP Blue Squares
De respectievelijke eigenaars van de vroegere entiteiten (enerzijds Jacques-Martin Philippson en anderzijds Christophe Van Schoorisse, Koen Wilssens, Danny Dewit en Jan Serneels) vormen nu samen het aandeelhoudersschap van ASP Blue Squares. De fusiegroep telt in totaal 72 medewerkers en de bedrijfsinkomsten bedroegen in 2007 ruim EUR 18 miljoen.

ASP Blue Squares staat jaarlijks in voor ruim 3500 producties, werkt in opdracht van tal van evenementenbureaus en hielp mee aan producties voor ondernemingen zoals Belgacom, Proximus, Levi’s Europe, Clarks’, Ernst & Young, Siemens, Coca-Cola, Microsoft, Electrolux, DHL, RTL, RTBF en vele andere. Daarenboven verzorgde het bedrijf ook de tournees van artiesten zoals Kate Ryan, Rob De Nijs, Patricia Kaas, Garou, Celine Dion, Franco Dragone en Cirque du Soleil.

Naast de vestiging in Ranst bij Antwerpen en het Waals-Brabantse Nijvel heeft ASP Blue Squares ook twee buitenlandse vestigingen (één in Marseille en één in Canada).


Contact:
Christophe Van Schoorisse, gedelegeerd bestuurder ASP Blue Squares
tel. +32 (0)3 353 19 19
www.aspbluesquares.be