Privé-consortium rond VLM Airlines en Flying Group nog steeds klaar om te investeren in Luchthaven Antwerpen

Antwerpen, 9 mei 2008 - Het consortium van bedrijven rond Flying Group, VLM Airlines, AIM, Exmar en Bosal staat nog steeds klaar om te investeren in de Luchthaven van Antwerpen. Deze bedrijven plannen samen 8 - 11 miljoen Euro in de PPS te investeren. Het feit dat het Antwerp World Diamond Centre (AWDC, voorheen de Hoge Raad voor de Diamant) zijn investering in de PPS herbekijkt of zelfs zou terugtrekken, verandert daar niets aan.

Richard Matthews van AIM, de belangrijkste partner in het consortium, zegt: "In de meest recente versie van het Business Plan rond de PPS was het aandeel van de AWDC sowieso al vrij klein, en zelfs indien het AWDC zich ultiem nog zou terugtrekken uit de PPS heeft dat geen wezenlijk effect op de financiële haalbaarheid van het project. Het zou uiteraard teleurstellend zijn dat een een belangrijke economische partner als het AWDC zich zou terugtrekken uit de PPS, maar met zo'n mogelijkheid was rekening gehouden in de plannen van het consortium. Momenteel hebben wij geen enkele indicatie dat het AWDC zich zou terugtrekken en we hebben er alle vertrouwen in dat het AWDC onder één of andere vorm dit belangrijke economische project zal onderschrijven."

VLM Airlines blijft alvast geloven in het succes van de Luchthaven van Antwerpen. De recente sterke stijging in het aantal passagiers toont de voordelen van deze luchthaven duidelijk aan. In 2007 steeg het aantal passagiers met bijna 20% ten opzichte van 2006. Over heel Europa zitten regionale luchthavens sterk in de lift en vormen sterke economische groeipolen. Diverse Europese studies hebben dit duidelijk aangetoond. In de directe omgeving van Antwerpen zijn de succesverhalen van Eindhoven, Rotterdam, Charleroi en Luik overbekend.

VLM Airlines startte eind 2006 met een nieuwe lijn van Antwerpen naar Manchester. Deze kende een groter dan verwacht succes en was binnen het jaar rendabel. Ook de lijn naar London City blijft onverminderd groeien omdat het nog steeds de allersnelste manier is om in het centrum van Londen te geraken, ondanks de Eurostar.

Johan Vanneste, Managing Director van VLM Airlines zegt: "Diverse tests en wedstrijden tussen VLM Airlines en Eurostar door diverse media op de lijn Brussel-Londen hebben eind vorig jaar al duidelijk aangetoond dat je met VLM zelfs vanuit Brussel veel sneller in het zakelijke hart van Londen bent. Vanuit Antwerpen is het tijdsverschil nog veel groter en is VLM Airlines tot 2 keer sneller". Diamantairs zijn op deze lijn van VLM nog steeds de grootste sector, met naar schatting 20% van het aantal passagiers. "Het succes van onze nieuwe lijn naar Manchester toont aan dat er een grote vraag is om vluchten aan te bieden vanuit handige kleine regionale luchthavens zoals Antwerpen, waar passagiers veel tijdswinst kunnen boeken. Dit geeft ons vertrouwen om in de toekomst nog nieuwe lijnen te openen vanuit de Luchthaven van Antwerpen. Beweren dat de Luchthaven van Antwerpen niet levensvatbaar zou zijn is dus totaal uit de lucht gegrepen."

De luchthaven van Antwerpen stelt ongeveer 600 mensen tewerk in directe tewerkstelling. Qua indirecte tewerkstelling betekent dit dat er nog eens 1800 mensen onrechtstreeks voor de luchthaven werken via toeleveranciers, taxibedrijven, enzomeer.