Op vrijdag 26 november 2010 is het weer e-mailloze vrijdag. Eén dag lang worden mensen en bedrijven opgeroepen om geen of zo weinig mogelijk e-mails te versturen. Wie mails moet lezen, wordt aangemoedigd om zoveel mogelijk telefonisch of face to face te antwoorden. Na twee succesvolle edities in België en Nederland gaat het initiatief nu Europees. “Overal ter wereld zijn de verliezen door problematisch e-mailgebruik gigantisch. Bedrijven en landen die het probleem oordeelkundig counteren, hebben een concurrentieel voordeel”, aldus initiatiefnemer Gunnar Michielsen.
Hoewel er over de twee vorige edities van E-mailloze Vrijdag uitsluitend in Nederland en België werd gecommuniceerd, pikten ook buitenlandse media het initiatief spontaan op. De Nederlandstalige website www.emaillozevrijdag.be heeft nu ook een Franse (www.vendredisansemail.eu) en een Engelse variant (www.noemailfriday.org). E-mail is immers een grensoverschrijdend fenomeen, dus ligt de grensoverschrijdende aanpak voor de hand.
E-mailtsunami zwelt verder aan
Steeds meer onderzoek bewijst dat de productiviteit van bedrijven en mensen zwaar wordt ondermijnd door e-mailoverload. Zo berekende het onderzoeksbureau Basex dat een vermindering van het aantal professionele mails met 10% de Amerikaanse economie jaarlijks 180 miljard dollar kan opleveren.
Helaas evolueren we wereldwijd richting méér e-mails. Een studie van de Radacati Group voorspelt dat het dagelijks aantal verstuurde mailtjes tegen eind 2012 nog zal verdubbelen van 210 naar meer dan 400 miljard.
Dweilen met de kraan open
Softwareontwikkaars springen op de kar en ontwikkelen massaal tools om gebruikers te helpen de binnenkomende e-mails efficiënter te beheren en klasseren. Naast verschillende programma’s voor Outlook, lanceerde Google enkele maanden geleden Google Priority Inbox, een programma dat helpt om mails te rangschikken volgens relevantie.
“Interessante initiatieven, al lijkt het erg op dweilen met de kraan open”, volgens Gunnar Michielssen. “De enige oplossing bestaat erin minder e-mails versturen en ontvangen. E-mail is immers uitsluitend geschikt voor eenvoudige, niet-dringende berichten en vragen. E-mailloze Vrijdag moet mensen overtuigen dat e-mail niet zaligmakend is, en dat communicatie via andere kanalen vaak sneller en efficiënter is.”
Gunnar Michielssen
initiatiefnemer van