SkyEurope groeit sterk en reduceert bedrijfsverlies in 1ste kwartaal 2007

• 45% meer passagiers en 10,5 procentpunten toename in bezettingsgraad
• 8,4% meer eenheidsinkomsten en 4,4% minder eenheidskosten
• EBIT-marge 16,6 procentpunten hoger, op schema voor een positief EBITDAR-resultaat in 2007
• Lancering van vluchten vanuit Wenen in maart 2007

Evolutie van de activiteiten
Tijdens het eerste kwartaal van het boekhoudkundig jaar dat loopt van oktober 2006 tot en met september 2007 realiseerde SkyEurope een significante groei van zijn activiteiten, zowel qua capaciteit als wat het aantal vervoerde passagiers betreft.

Hoewel het gemiddeld aantal toestellen in de lucht daalde tot 12,1 tegenover 13,7 in het eerste kwartaal van vorig jaar, steeg het aantal vlieguren per dag met 20,4 procent tot 9 uur en 15 minuten (tegenover 7u41 vorig jaar). Dat heeft alles te maken met de introductie van zes (grotere) Boeing 737 New Generation toestellen. Het resultaat is een toename in capaciteit van 18,5 procent, goed voor 812 miljoen ASK’s over het eerste kwartaal, tegenover 686 miljoen voor dezelfde periode vorig jaar.

Door een beleid te voeren gericht op een stijging van de bezettingsgraad (een toename met 10,5 procentpunten tot 76,4%) slaagde SkyEurope erin de vertraagde capaciteitstoename van de vorige kwartalen te compenseren. De lagekostenmaatschappij vervoerde hierdoor maar liefst 45% meer passagiers, goed voor een totaal van 595.332 passagiers de laatste drie maanden van 2006 (tegenover 409.946 voor dezelfde periode een jaar eerder).

Bovendien zijn de nieuwe Boeing 737-700 NG’s veel efficiënter qua onderhoud en brandstofverbruik. Zo bedroeg de punctualiteitsgraad van SkyEurope tijdens het eerste kwartaal 83,3 procent, waarmee het tot de meest stipte low-cost luchtvaartmaatschappijen van Europa behoort.

Financiële ontwikkelingen
De opmerkelijke passagierstoename werd deels gestimuleerd door de promotieacties tijdens de seizoensmatige zwakkere periode van oktober tot december. Op die manier trad wat erosie van de yield op (6,7% lager dan het eerste kwartaal 2006), die dan weer volledig gecompenseerd werd door de 10,5 procentpunt toename in de bezettingsgraad. Door de hogere bezettingsgraad en een stijging in de bijkomende inkomsten (75% meer dan in het eerste kwartaal 2006) stegen de opbrengsten per eenheid met 8,4 procent tot 4,14 EURc. De totale omzet voor het eerste kwartaal van het boekjaar 2007 bedroeg 33,6 miljoen EUR. Dat is een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De bijkomende inkomsten waren goed voor 18 procent van de totale omzet. Tijdens het eerste kwartaal van 2006 was dat maar 13 procent. Deze groei kan grotendeels worden toegeschreven aan de toename van de boekingfees en de uitbreiding van de portefeuille aan klantgerichte diensten zoals gereserveerde zitplaatsen, autoverhuurdiensten, hotelboekingen, etc. Stuk voor stuk opties die via de website kunnen worden besteld.

De kost per eenheid werd met 4,4% teruggedrongen tot 5,64 EURc, ondanks een meerkost voor gerichte sales- en marketinguitgaven om het merk ‘SkyEurope’ verder op bepaalde markten te promoten, en het optrekken van de salarissen van de piloten en het onderhoudspersoneel naar een concurrentieel niveau. Door de efficiëntie van de nieuwe vloot, betere luchthavencontracten en andere kostenbesparende initiatieven werd de volledige kostenbasis verlaagd. Over het volledige boekjaar 2007 streeft SkyEurope een kostenreductie na van 5 procent.

De algemene verbetering van de eenheidsmarge resulteerde in een gereduceerd EBITDAR-verlies van 3,8 miljoen EUR (tegenover een verlies van 7,7 miljoen EUR het eerste kwartaal 2006). Het bedrijfsverlies (EBIT) werd herleid tot 12,2 miljoen EUR, tegenover 14 miljoen vorig jaar, doordat de EBIT-marge werd opgewaardeerd met 16,6 procentpunten. Het nettoverlies, exclusief de impact van de uitgestelde inkomstenbelasting (verlies vóór inkomsten en taxen), werd met 700.000 EUR teruggedrongen.

SkyEurope voert in 2007 een actief risicobeheersbeleid uit en heeft ongeveer 90 procent van zijn geplande brandstofbehoeften voor 2007 reeds vastgelegd in hedgingcontracten aan de prijs van 62,5 USD bbl/equivalent en de een wisselkoers aan 1,32 USD per EUR. Daarmee bespaart de lagekostenmaatschappij ongeveer 10 miljoen euro ten opzichte van de olieprijzen en de wisselkoersen van vorig jaar.

Ontwikkeling van vermogen en kapitaal
Als gevolg van het kleiner operationeel verlies viel de netto cash out-stroom 3 miljoen EUR lager uit ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006. Bovendien werd de geïnvesteerde kasuitstroom, die in het afgelopen kwartaal opliep tot 2,1 miljoen euro, opnieuw ontvangen in de loop van januari 2007 met de voorafbetalingen van de bestelde vliegtuigen bij Boeing voor de periode 2008/09.

Het vermogen, de eigendommen en het materiaal namen toe dankzij gekapitaliseerde voorafbetalingen bij Boeing voor de toestellen die moeten worden geleverd tussen 2007 en 2009. Die transacties werden geprefinancierd dankzij een lening bij de Bank of Scotland Corporate.

Vooruitzichten
SkyEurope verwacht om tegen het einde van 2007 zijn vloot volledig vernieuwd te hebben met Boeing 737 NG’s. SkyEurope zal op dat moment beschikken over een van de jongste vloten in Europa. Op die manier wil de lagekostenmaatschappij voortdurend haar rendement scherpstellen en de kosten voor brandstof en onderhoud verder doen dalen.

Het revenue management team werd versterkt en zal verderwerken aan de implementatie van een actief beleid om de bezettingsgraad te doen stijgen en om voor 2007 een gemiddelde bezetting van 80 procent te behalen.

In maart 2007 start SkyEurope met vluchten vanuit Wenen, waar de merknaam al goed bekend is. Bedoeling is te kapitaliseren op het hoge potentieel in de ruimere regio Wenen/Bratislava (goed voor 6 miljoen inwoners), en verder de positie van de groep als nummer 1 low-cost maatschappij in de regio te versterken.

Met de algemene toename van de inkomsten en een nauwgezet kostenbesparingsprogramma is SkyEurope optimistisch inzake een significante verbetering van de financiële resultaten tijdens de komende maanden en zit het bedrijf op het juiste spoor om voor 2007 een positieve EBITDAR neer te zetten.

*** SkyEurope Holding AG ***

SkyEurope Holding AG is de holdingmaatschappij van SkyEurope Airlines (“SkyEurope”). De holding is sinds 27 september 2005 genoteerd op de effectenbeurzen van Wenen en Warschau (VSE: SKY; WSE: SKY, ISIN AT0000497003). SkyEurope werd in 2001 opgericht door Christian Mandl en Alain Skowronek en is de grootste low cost, low fare luchtvaartmaatschappij in Centraal- en Oost-Europa met basissen in Bratislava, Budapest, Krakau, Praag en Wenen. Het netwerk van SkyEurope bestaat uit 99 routes naar 42 bestemmingen in 19 Europese landen. De vloot telt 14 vliegtuigen.

Investor relations :
SkyEurope Holding AG
Christian Mandl, CEO
tel +421 2 4850-1111
investor.relations@skyeurope.com
www.skyeurope.com