oneworld alliantie verwelkomt Mexicana


10 november 2009: Mexicana, de grootste luchtvaartmaatschappij van Midden-Amerika, is sinds middernacht lid van oneworld®, de alliantie waartoe een aantal van de beste en grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld behoren.

Dochtermaatschappijen MexicanaClick en MexicanaLink traden op hetzelfde moment toe tot oneworld als affiliate members. De drie luchtvaartmaatschappijen bieden vanaf vandaag het volledige aanbod van alliantiediensten en -voordelen aan.

Het oneworld netwerk wordt hierdoor uitgebreid tot bijna 700 bestemmingen in ca. 150 landen, met een gezamenlijke vloot van ongeveer 2.250 toestellen, goed voor meer dan 8.000 vluchten per dag en die 325 miljoen passagiers per jaar vervoeren. De oneworld leden generen samen een jaarlijkse omzet van USD 100 miljard.

In Mexico City kwamen senior executives van alle luchtvaartmaatschappijen, die lid zijn van oneworld, bijeen om het nieuwe lid te verwelkomen. De delegatie werd geleid door :

• Gerard Arpey, Voorzitter en Chief Executive van American Airlines en huidig voorzitter van oneworld’s Governing Board.
• Antonio Vazquez, Voorzitter en Chief Executive van Iberia, de carrier die optrad als oneworld sponsor van Mexicana en die de maatschappij ondersteunde bij het toetredingsproces tot de alliantie
• en John McCulloch, Managing Partner van oneworld.

Gerard Arpey, Voorzitter en Chief Executive van American Airlines en huidig voorzitter van oneworld’s Governing Board, verklaarde: “oneworld is zeer selectief inzake het uitnodigen van maatschappijen om lid te worden van oneworld. Wij overwegen enkel carriers met merken die overeenkomen met de kwaliteitseisen van onze gevestigde partners, die onze prioriteiten inzake veiligheid, klantenservice en winstgevendheid delen en die ons bestaand gezamenlijk netwerk in belangrijke markten kunnen uitbreiden in plaats van een overlapping te zijn met wat we nu al aanbieden. Mexicana voldoet als grootste maatschappij in Mexico en Midden-Amerika aan al deze eisen. Wij zijn dan ook verheugd om de maatschappij en haar klanten bij oneworld te verwelkomen.”


Antonio Vázquez, Voorzitter en Chief Executive van Iberia, voegde eraan toe: “Het was een eer voor Iberia om te mogen optreden als Mexicana’s sponsor voor oneworld. Het was een proces dat de uitstekende relaties tussen beide luchtvaartmaatschappijen heeft versterkt. Mexicana zal oneworld’s positie als toonaangevende alliantie in het Spaanssprekende deel van de wereld, en in Latijns-Amerika in het bijzonder, aanzienlijk versterken. Hierdoor kunnen meer reizigers eenvoudiger en voordeliger meer bestemmingen bereiken dankzij een aantal van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.”

Manuel Borja, Chief Executive Officer van Mexicana, zei: “Als oneworld lid kunnen we onze klanten veel meer voordelen bieden zoals meer keuze en comfort, een veel uitgebreider netwerk dat de hele wereld omvat, meer mogelijkheden om frequent-flyerpunten te verdienen en te verzilveren, meer lounges, een betere ondersteuning van de klanten en meer diensten en voordelen, dan die we totnogtoe alleen via louter bilaterale partnerschappen konden aanbieden. Voor Mexicana en haar medewerkers betekent dit een versterking van onze positie in een markt waar de concurrentie steeds toeneemt.”

Gisteren werd op Mexico City’s Benito Juarez International Airport een Airbus A320 van Mexicana en een Boeing 717 van MexicanaClick onthuld, die in de kleuren van oneworld zijn geschilderd. Op de luchthaven werden ook al een aantal van oneworld’s bekroonde ‘Travel and Charging Stations’, waar iedereen zijn laptop of gsm kan opladen, geïnstalleerd.

De toetreding van de Mexicaanse luchtvaartmaatschappij tot de alliantie wordt onder de aandacht gebracht met een grote promotiecampagne. Mexicana biedt reizigers, die in de komende vier weken met de maatschappij vliegen, de kans om via het oneworld netwerk een onvergetelijke reis rond de wereld te winnen voor twee personen.

Het Mexicaanse en Midden-Amerikaanse netwerk van het nieuwe lid is sinds afgelopen nacht gedekt door oneworld’s volledige en uitgebreide assortiment van alliantietarieven en -producten, waaronder de nieuwe ´Visit Mexico & Central America Pass´.

De oneworld website wordt naar aanleiding van de toetreding van Mexicana vernieuwd en de online diensten worden tegelijkertijd uitgebreid met een Spaanse versie van de populaire rond-de-wereld reservatiemodule, een iPhone zoekapplicatie voor vluchten en een complete website voor mobiele gebruikers van Blackberry´s, iPhones en andere smartphones.

Vanaf vandaag kunnen leden van het MexicanaGO mijlen verdienen met het frequent-flyerprogramma en ze inwisselen op vluchten van alle oneworld partners, o.a. American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Airlines, Malév Hungarian Airlines, Qantas en Royal Jordanian en bijna 20 affiliate members. Kaarthouders van MexicanaGO Conquer en Discover krijgen respectievelijk de oneworld Emerald en Sapphire status, waarmee ze toegang krijgen tot ca. 550 luchthavenlounges over de hele wereld, aangeboden door de oneworld luchtvaartmaatschappijen. Kaarthouders van Mexicana Explore krijgen de oneworld Ruby status. Naar de 21.000 klanten in deze drie hoogste MexicanaGo categorieën werden nieuwe lidkaarten met het oneworld logo gestuurd, zodat ze in aanmerking komen voor de alliantievoordelen.

Vanaf vandaag kunnen de 100 miljoen frequent-flyerleden van de gevestigde oneworld maatschappijen mijlen en punten verdienen en inwisselen, en alle andere oneworld voordelen ontvangen via Mexicana en haar twee affiliaties.

Nu Mexicana is toegetreden tot oneworld wordt haar logo toegevoegd aan duizenden oneworld verwijzingen op de 700 luchthavens die deel uitmaken van het alliantienetwerk, op de alliantiewebsite en alle oneworld branding die door de alliantie en haar leden wordt gebruikt in reclamemateriaal, brochures en andere drukwerken om de visibiliteit van Mexicana in de ruim 150 landen uit het alliantienetwerk te vergroten. Mexicana brengt van haar kant het oneworld logo aan op de romp van alle 105 toestellen van haar vloot.

Mexicana’s toetreding volgt een dag op de verkiezing van oneworld tijdens de World Travel Awards tot ´s werelds beste luchtvaartalliantie. Het is de zevende keer op rij dat de maatschappij deze prijs in de wacht sleept.

Over Mexicana

Mexicana is de grootste luchtvaartmaatschappij van Mexico en Midden-Amerika. Met MexicanaClick en MexicanaLink wordt naar 14 landen en 67 bestemmingen gevlogen, waarvan 37 in Mexico. MexicanaClick’s netwerk omvat 29 bestemmingen in Mexico plus Havana (Cuba). MexicanaLink vliegt naar 18 bestemmingen in Mexico.

Mexicana’s vloot telt 63 vliegtuigen: 26 Airbus A320’s, 21 A391’s, 10 A318’s, twee A330’s, twee Boeings 767-200 en twee Boeings 767-300. Dagelijks worden meer dan 200 vluchten uitgevoerd. Mexicana maakt hiervoor gebruik van de tweeletter-airlinecode MX. Mexicana biedt twee klassen aan – Executive en Economy – met in-flight entertainment schermen in de hele vloot en gratis in-flight maaltijden en drankjes in beide passagiersklassen.

MexicanaClick heeft 24 Fokker 100’s en zes Boeing 717’s, die dagelijks ruim 160 vluchten uitvoeren. De Fokker 100’s zijn uitgerust met een enkele “Coach plus” cabine, met leer beklede stoelen met een 89 cm pitch. In de 717’s zijn er twee klassen – Executive en Economy. Alle passagiers krijgen gratis in-flight drankjes en snacks aangeboden.

MexicanaLink vliegt met 12 new-generation Bombardier CRJ100’s en heeft er nog meer in bestelling. Zij vertrekken meer dan 70 keer per dag.

In 2008 vervoerde Mexicana 8,3 miljoen passagiers. Click Mexicana vervoerde er nog eens 3,4 miljoen. Samen tellen de carriers 8.400 werknemers.

Mexico City, de op één na dichtstbevolkte metropool ter wereld, is de belangrijkste hub van de maatschappij, met Cancun en Guadalajara als secundaire hubs.

Mexicana heeft, net zoals oneworld partners British Airways, Finnair, Iberia, LAN, Malév Hungarian Airlines en Qantas, recent de migratie van de belangrijkste IT platforms naar Amadeus Altéa afgerond. Cathay Pacific stapt binnenkort ook over naar Amadeus.

Tot de belangrijkste bilaterale alliantierelaties van Mexicana behoren oneworld’s American Airlines en Iberia, waaronder code-sharing, frequent flyer links en through check-in. Voor de toetreding tot oneworld heeft Mexicana ook bilaterale samenwerkingen opgezet met vier andere oneworld partners - Cathay Pacific (frequent flyer), Japan Airlines (frequent flyer, code-sharing en through check-in), LAN (frequent flyer en through check-in) en Qantas (code-sharing, frequent flyer en through check-in).

Mexicana werd tijdens de World Travel Awards 2009 voor het elfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot ‘Best Airline Mexico and Central America’, en in 2007 tot ‘Best Business Class Latin America’ voor het derde achtereenvolgende jaar en ‘Best Internet Site in Latin America’. Daarnaast is het door Global Traveler Magazine twee jaar achter elkaar uitgeroepen tot ‘Best Airline in Mexico’.

Mexicana is één van de meest ervaren luchtvaartmaatschappijen ter wereld. De eerste vluchten werden uitgevoerd in juli 1921.

In december 2005 werd de luchtvaartmaatschappij geprivatiseerd. De carrier is nu eigendom van een consortium van particuliere Mexicaanse investeerders.

In april 2008 werd Mexicana gekozen tot oneworld lid.

Over oneworld

oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian. Daarbij komen nog een 20-tal dochtermaatschappijen zoals American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. In 2010 treedt ook de Russische luchtvaartmaatschappij S7 toe tot de alliantie.

Samen
• vliegen de alliantieleden naar ca. 750 luchthavens in bijna 150 landen
• voeren ze dagelijks meer dan 8500 vluchten uit
• hebben ze bijna 550 luchthavenlounges voor premium klanten
• vervoeren ze ruim 330 miljoen passagiers per jaar
• stellen ze ongeveer 300.000 mensen tewerk
• telt de gezamenlijke vloot bijna 2500 vliegtuigen
• en generen ze jaarlijks meer dan 100 miljard US dollar aan inkomsten.

oneworld is de enige alliantie met leden uit Zuid-Amerika, het Aziatische Midden-Oosten en Australië.

Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten de beschikking hebben over een groter routenetwerk, betere mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op de luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke alliantie ook.

In 2009 werd oneworld voor de zevende keer op rij verkozen tot ‘s werelds beste luchtvaartalliantie tijdens de World Travel Awards. Sinds het ontstaan van deze award in 2003 is oneworld totnogtoe de enige alliantie die deze prijs in de wacht wist te slepen.