Nedda en Dr. Hugo Heyrman maken eigen versie van Antwerpse meerpaal voor Wereldexpo in Shanghai


Kunstenaar-designer Patrick Villas ‘herontdekte’ de Antwerpse meerpaal. De benaming Bollart – ‘bollard’ in het Frans en Engels – verwijst naar het toevoegen van een extra creatieve dimensie aan het authentieke ontwerp. Na drie jaar research kunnen nu diverse toepassingen worden gerealiseerd. Door het ontwerp van de oorspronkelijke Antwerpse meerpaal in een hanteerbaar materiaal uit te voeren, blijkt het niet alleen een icoon van verstandhouding te zijn, maar het is tevens een multifunctionele getuigenis: het rustpunt bij uitstek, primair en zonder franjes, nl. een stoel.

“Havens zijn de poorten van de samenleving en meerpalen het symbool van de gastvrijheid. In heel wat bolders, zoals meerpalen in de volksmond genoemd worden, lieten Antwerpenaren en bezoekers door de eeuwen heen allerlei sporen na: graffiti van ontboezemingen. De Antwerpse Bollart staat immers niet voor bekrompenheid, maar voor vooruitgang, wars van taboes: onderling respect, vrije meningsuiting en het kleurrijke van het multiculturele”, aldus Patrick Villas.

Vanuit die optiek gaven zes gerenommeerde Belgische kunstenaars elk hun eigen plastische visie aan de Antwerpse meerpaal. Ze onderstrepen daarmee de symbolische waarde van deze bakens van gastvrijheid aan de oevers van de Schelde. De eerste twee bijzondere Bollarts zijn van de hand van Nedda en Dr. Hugo Heyrman. Binnenkort worden vier andere speciale edities van de Bollart onthuld.

Warmtegevoelig

Nedda accentueert met haar creatie van de Antwerpse Bollart de authentieke aaibaarheidsfactor van de meerpaal: “Elke Bollart draagt een geschiedenis over de geneugten van het bestaan. Wie zoende wie op welke Bollart? Wie wachtte er op een behouden thuiskomst? Wie hoorde er het zinderen van een actieve samenleving?” Nedda maakt die sporen terug zichtbaar door op een monochrome Bollart warmtegevoelige verf aan te brengen die, indien de temperatuur behaaglijk is, de minste aanraking tijdelijk duidelijk visualiseert.

Moleculaire interactie

Met als titel ‘Het geheugen van de Bollart’ heeft Dr. Hugo Heyrman de enorme kracht die een meerpaal uitstraalt in kleur, vorm en betekenis geaccentueerd vanuit de visie van een schilder: "Optisch gezien werkt de grove korrel als een high-tech pointillistisch schilderij. Het is een picturale uitvergroting van materiële moleculaire interacties. De geschiedenis van de materie, verteld door de materie zelf."

De installatie van diverse kunstuitvoeringen van de Antwerpse Bollart zal deel uitmaken van de inrichting van het Belgisch-Europees paviljoen van de Expo 2010 te Shanghai, De Wereldtentoonstelling opent haar deuren op 1 mei 2010. Er worden zo’n 70 miljoen bezoekers verwacht.

Na de Expo 2010 zal de Bollart-installatie opgenomen worden in de permanente collectie van het in China nog op te richten Museum van België en de Europese Unie.

www.bollart.be

* * *

Nedda studeerde juweelontwerp en edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en aan het Royal College of Art in Londen. Ze werkt voor o.a. Hermès, Puiforcat, Royal Boch, Eternum, Villeroy & Boch, Gense, Carl Mertens en Robbe & Berking. Sedert 2008 werkt ze samen met ontwerper Erik Indekeu. Samen hebben ze o.a. het servies voor het Princess Elisabeth Station op Antarctica ontworpen. Nedda sleepte reeds tal van prijzen in de wacht. In 1997 won ze de Henry van de Velde Award voor Jong Talent, in 2007 werd Nedda uitgeroepen tot ‘Belgisch Designer van het Jaar’ en vorig jaar werd ze al voor de tweede maal genomineerd voor de ‘Talents du Luxe’. Bovendien kreeg ze in januari 2009 de prestigieuze Cultuurprijs Vlaanderen voor Vormgeving. Sinds 2007 geeft Nedda ook les aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Dr. Hugo Heyrman is schilder, filmmaker, internetpionier en doctor in de kunstwetenschappen. In de jaren zestig profileerde hij zich als avant-garde kunstenaar met happenings, acties en conceptuele kunst. Vanaf 1973 legde hij zich toe op de schilderkunst en werd hij laureaat van de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst 1974. Dr. Hugo Heyrman maakte meteen indruk met de cyclus 'De kringloop van het straatleven'. Vanuit eenzelfde gezichtspunt schilderde hij een Antwerps straatgezicht op verschillende tijdstippen en in allerlei weersomstandigheden. Het oeuvre van Dr. Hugo Heyrman maakt een statement over de poëtica van de schilderkunst, over een waarnemend denken en over het in vraag stellen van de waarheid van beelden. De recente werken zijn reflecties over hedendaagse kwetsbaarheid. Daarnaast geniet hij met zijn website www.doctorhugo.org wereldfaam in de alternatieve webwereld van jonge digitale kunstenaars.