Boogie Boy doorbreekt taboe rond gehoorproblemen

“Mijn leven en muzikale carrière kregen een boost na een bezoek aan het hoorcentrum”

Tienen, 24 april 2010 - 37 jaar werken en leven in de muziekwereld eiste een grote tol aan het gehoor van muzikant Paul Ambach, beter bekend als Boogie Boy. Hij is het levende bewijs dat een gehoorprobleem niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Sinds hij zich gratis liet testen in een hoorcentrum en een aangepast, onopvallend hoortoestelletje draagt, kan hij op professioneel vlak opnieuw op volle toeren meedraaien en kreeg zijn sociaal en familiaal leven een nieuw elan. Boogie Boy waarschuwt het publiek ook voor de gevaren van een te groot geluidsvolume tijdens muziekfestivals en bij het beluisteren van te luide muziek via een iPod of mp3.

Boogie Boy doorbrak het taboe en kwam in het muzikantenwereldje uit voor zijn gehoorproblemen. Na een bezoek aan een hoorcentrum, waar een gratis gehoortest werd uitgevoerd, koos hij in overleg met de audioloog een aangepast hoortoestel, dat men amper kan zien.

Vroeger was hij zeer actief als concertpromotor. Op dit ogenblik neemt Boogie Boy een sabbatjaar om zich volop te kunnen concentreren op zijn artistieke loopbaan. Daarnaast wijdt hij een belangrijk deel van zijn tijd aan het wereldkundig maken van de schade die zijn gehoor destijds had opgelopen en hoe een klein, comfortabel hoortoestelletje opnieuw een kwaliteitsboost aan zijn leven heeft gegeven.

“In mijn vak zijn er bijzonder veel mensen die slecht horen. Ook jonge mensen. Te luide muziek bracht aan hun gehoor onherstelbare schade toe”, aldus Boogie Boy. “Nu iedereen weet dat ik een minuscuul hoortoestel draag, word ik vaak door collega’s aangesproken die benieuwd zijn of het meevalt en die mij om inlichtingen en goede raad vragen. Die krijgen ze natuurlijk en ik ben blij dat ze naar mij komen, want het is echt wel tijd dat er een einde komt aan dit taboe.”

“Ik zou mijn hoortoestelletjes niet meer willen missen. Dat meen ik echt. Ik draag ze altijd, behalve bij het zwemmen en wanneer ik op het podium sta. Wanneer ik muziek maak, heb ik geen apparaatjes nodig, de geluidsinstallatie versterkt genoeg. Maar in het dagelijks leven merk ik zelfs niet meer dat ik mijn toestelletjes draag. Het doet namelijk enorm veel deugd om opnieuw zoals vroeger te kunnen horen wat andere mensen tegen jou zeggen. Vooral mijn echtgenote is enorm tevreden, want nu begrijp ik opnieuw wat ze zegt. Het ‘klinkt’ beter tussen ons!”, knipoogt Boogie Boy.

Communicatieproblemen wegen op sociaal en professioneel leven
Boogie Boy heeft maar van één ding spijt: “Dat ik niet veel eerder naar een hoorcentrum ben gegaan! Je moet het zelf meegemaakt hebben om te weten welke impact gehoorproblemen hebben op je professioneel en sociaal leven. Je verliest beetje bij beetje je gehoor. Daardoor word je geconfronteerd met communicatieproblemen. Eerst wil je dat niet toegeven, maar na verloop van tijd wordt het leven steeds moeilijker... Als je dan zo’n aangepast hoortoestel krijgt, gaat er ineens een totaal nieuwe wereld open waarvan je het bestaan bijna vergeten was. Zelfs de onbelangrijkste geluiden zijn een revelatie: pas wanneer je weer hoort, besef je wat je allemaal hebt gemist.”

Boogie Boy wil ook een lans breken voor het verstandig omgaan met de volumeknop. Het gehoor van heel wat muziekliefhebbers zal weer worden blootgesteld aan gevaarlijk luide tonen: “Wij zijn ons niet altijd bewust van de schade die luide muziek kan aanrichten. Toch zijn er eenvoudige manieren om je gehoor te beschermen wanneer je een bezoek brengt aan een concert, muziekfestival of een discotheek. Ga o.a. niet te dicht bij de luidsprekers staan en neem geregeld een ‘stille’ pauze van zo’n 10 minuten voor elke 45 minuten of 30 minuten voor elke twee uur. Draag, net zoals wij beroepsmuzikanten dat doen, oordopjes die de akoestische druk verlagen.”

Blitse kleuren
Audiologe Greet Hofkens van de Hoorcentra van Tienen en Aarschot treedt Boogie Boy bij: “Oordopjes zijn tegenwoordig verkrijgbaar in zowel een wegwerp- als herbruikbare versie. Ze zijn zowat in alle coole kleuren verkrijgbaar. Professionele muzikanten kiezen vaak voor een op maat gemaakt model. Hou er wel steeds rekening mee dat een propje watten of een sigarettenfilter geen bescherming biedt.”
Ze voegt eraan toe: “Gehoorschade is onherroepelijk. Heel veel mensen denken dat hun oren vanzelf zullen herstellen, maar dat is helaas niet zo. De schade die aan het oor wordt aangebracht, herstelt zich bij niemand automatisch. De beste behandeling is daarom nog steeds preventie! Wanneer je je oren tijdens een muziekfestival een paar dagen blootstelt aan te luide muziek, dan kan je dat niet ongestraft doen als je jezelf niet degelijk beschermt.”


Verantwoord mp3-gebruik
Boogie Boy merkt op: “Hetzelfde geldt voor het gebruik van een iPod of MP3-speler. Zet daarom het volume op 50% van het door de fabrikant ingestelde maximumvolume en regel het volume op een rustige plaats. Gebruik de bijhorende oortjes of hoofdtelefoon, maar zorg ervoor dat het geluid de 100 decibel niet overschrijdt. Gebruik zo’n muziekspeler niet langer dan één uur per dag.”

Kan je een mp3-speler beluisteren met een hoortoestel? Audiologe Greet Hofkens legt uit dat er sinds kort handige oplossingen bestaan: “Een zogenaamde streamer kan via een Bluetooth-verbinding een mp3-speler draadloos verbinden met een hoortoestelletje. Maar er zijn ook goedkopere alternatieven. Bij open-ooraanpassingen kan je de oortjes van de mp3-speler in de gehoorgang inbrengen en zo genieten van de muziek. Voor mensen met grotere gehoorschade is er nu ook een miniatuurset met stereo-oorhaakjes, die je gewoon aan je oren hangt en via een klein kabeltje met je mp3-speler verbindt. Zo kan de muziek van de mp3-speler rechtstreeks door de hoortoestelletjes worden opgepikt.”

De Dialogue Hoorcentra van Tienen en Aarschot werden opgericht door audiologe Greet Hofkens en maken deel uit van de Amplifon Groep. In deze hoorcentra kan men een gratis gehoortest laten uitvoeren door een gediplomeerde audioloog. Men kan er ook terecht om hoortoestellen van verschillende merken gratis en zonder verdere verplichtingen te testen gedurende een proefperiode. De audiologen staan tevens in voor de individuele fijnregeling van de hoortoestellen. In de hoorcentra is er bovendien een ruime keuze aan gehoorbeschermingsmiddelen.

www.hoorcentrumtienen.be

www.hoorcentrumaarschot.be