oneworld vraagt Kingfisher Airlines mee aan boord te komen

De webcast van de ondertekeningsceremonie met Kingfisher Airlines kan je hier bekijken:http://streamstudio.world-television.com/CCUIv3/webcast.aspx?ticket=733-892-8680

8 juni 2010: Kingfisher Airlines is gisteren officieel kandidaat-lid geworden van oneworld®. De formele overeenkomst met de alliantie werd ondertekend tijdens een officiële ceremonie. Hiermee heeft de grootste luchtvaartmaatschappij van India een belangrijke stap gezet om in de toekomst deel uit te maken van ´s werelds meest toonaangevende luchtvaartalliantie.

De overeenkomst werd ondertekend door Vijay Mallya, Chairman en Chief Executive van Kingfisher Airlines, en door zijn collega-CEO’s van de 12 volwaarde partners en kandidaat-leden van de alliantie. Deze ceremonie volgt op de intentieverklaring van eind februari tussen Kingfisher Airlines en oneworld, waarbij een kader werd afgesproken voor de toetredingsgesprekken.

Intussen werd een belangrijke voorwaarde vervuld opdat oneworld Kingfisher zou kunnen uitnodigen om toe te treden Het Indiase Ministerie voor de Burgerluchtvaart heeft namelijk enkele weken nadat de luchtvaartmaatschappij bij het Ministerie een aanvraag had ingediend om te mogen verdergaan met de toetredingsprocedure, al zijn goedkeuring gegeven. Daardoor konden Kingfisher en oneworld gisteren al overgaan tot de officiële ondertekeningsceremonie.

Een team experten van British Airways, dat optreedt als de oneworld-peter van Kingfisher en die de Indiase luchtvaartmaatschappij zal begeleiden en helpen tijdens de toetredingsprocedure, alsook een team van oneworld zelve zijn zopas teruggekeerd uit Mumbai en New Delhi. Daar hebben ze hun collega’s van Kingfisher gesproken om de toetreding snel te laten vooruit gaan. Kingfisher passeerde alvast probleemloos de eerste belangrijke horde: de oneworld-veiligheidsaudit.

De volgende stap inzake de toenadering van Kingfisher Airlines en oneworld zal volgende maand plaatsvinden. Dan wordt de nieuwe internationale luchthaventerminal van Delhi in gebruik genomen. De zes alliantieleden, die naar de Indiase hoofdstad vliegen, zullen immers de nieuwe Kingfisher Airlines premium lounge delen.

Intussen zijn individuele leden van oneworld reeds gestart met de uitwerking van bilaterale samenwerkingsakkoorden met Kingfisher Airlines. Zo kondigde British Airways gisteren aan dat het een codeshare-akkoord heeft bereikt met de nieuwe Indiase partner. De BA-code zal later deze maand nog worden toegevoegd aan de vluchten die de Indiase carrier uitvoert op het Indische subcontinent. De Kingfisher-code (IT) zal op haar beurt worden toegevoegd aan British Airways vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en belangrijke Europese steden. Meer details in verband met deze codeshare-overeenkomst zullen kort voor de start van de codeshare-operaties worden bekendgemaakt.

Het kandidaat-lidmaatschap van Kingfisher Airlines vindt plaats in een voor oneworld belangrijk jaar. zowel wat de consolidatie van de ledengroep betreft alsook de uitbreiding van de samenwerking tussen de leden onderling. Op die manier kan oneworld verder bouwen aan haar positie als ’s werelds meest toonaangevende luchtvaartalliantie, zijn ongeëvenaard netwerk uitbreiden en nog meer diensten en voordelen bieden aan de passagiers.

Sinds de herbevestiging van het lidmaatschap van Japan Airlines in februari, werd de samenwerking tussen de Japanse carrier en de andere oneworld-leden uitgebreid. Samen met American Airlines werd een aanvraag ingediend voor antitrust-immuniteit voor de routes boven de Stille Oceaan en het aantal codeshare-vluchten met British Airways verdubbelde.

Intussen kijken American Airlines, British Airways, Iberia, Finnair en Royal Jordanian uit naar de nakende goedkeuring inzake antitrust voor de routes over de Atlantische Oceaan. Ook de voorgestelde transatlantische gemeenschappelijke activiteiten tussen American, BA en Iberia hebben reeds in februari een voorlopige goedkeuring gekregen van het Amerikaanse Ministerie van Transport en worden er marktesten uitgevoerd inzake specifieke eisen die gesteld worden door de Europese Commissie.

Deze maand viert LAN Airlines de tiende verjaardag van het lidmaatschap van oneworld. Inmiddels traden ook drie LAN-dochtermaatschappijen uit Peru, Argentinië en Ecuador toe tot de alliantie. Mexicana vervoegde de alliantie in november 2009 en versterkte hiermee oneworld’s positie als belangrijkste alliantie in Latijns-Amerika.

De Russische binnenlands luchtvaartmaatschappij S7 zal, zoals gepland, later dit jaar toetreden tot oneworld.

Door de komst van Kingfisher Airlines zal het netwerk van oneworld worden uitgebreid met één van India’s dichtste binnenlandse netwerken, dat maar liefst 56 Indiase steden omvat. Hiermee zal het aantal oneworld-bestemmingen in de wereld komen op meer dan 800 steden in ruim 150 landen. De oneworld-leden zullen samen een vloot hebben van 2.350 toestellen, die dagelijks meer dan 9.000 vluchten uitvoeren en jaarlijks 340 miljoen passagiers vervoeren.

De precieze toetredingsdatum zal worden bekendgemaakt eens het implementatieprogramma voldoende ver gevorderd is.

De hele procedure voor de toetreding van een nieuw alliantielid neemt doorgaans 18 tot 24 maanden in beslag. Het is een complex project dat nagenoeg elk aspect van de luchtvaartactiviteit omvat. Zo moeten de IT-systemen van het kandidaat-lid verbonden worden met die van alle andere oneworld-leden. Op die manier kan de dienstverlening aan de passagiers, frequent flyer-programma en distributiesystemen in overeenstemming worden gebracht met de kwaliteitsstandaarden van oneworld.

Eens de toetreding een feit is, zal het oneworld-logo overal naast het logo van Kingfisher Airlines worden aangebracht, zowel op de vliegtuigen, in luchthavens, als drukwerk en zelfs bagagelabels.

Eens de Indiase carrier een volwaardig lid is geworden, kunnen de leden van de Kingfisher Airlines’ King Club ook frequent flyer-punten verzamelen en inwisselen, en tevens een hogere frequent flyer-status bereiken op het heleoneworld-netwerk.

De King Club-voordelen zullen uitgebreid worden naar de 12 andere oneworld-leden. De frequent flyer-leden van de topcategorie zullen toegang krijgen tot de meer dan 550 luchthavenlounges, die door de alliantieleden worden aangeboden.

Tezelfdertijd zullen de alliantietarieven van oneworld ook van toepassing zijn op het netwerk van Kingfisher Airlines.

Vijay Mallya, Chairman en Chief Executive van Kingfisher, verklaarde: “Ik ben zeer verheugd dat Kingfisher werd uitgenodigd om toe te treden tot wat heel duidelijk de beste luchtvaartalliantie ter wereld is en om samen te kunnen werken met ’s werelds meest gerenommeerde luchtvaartmerken. Door lid te worden van oneworld zullen we onze passagiers ook reizen kunnen aanbieden naar meer dan 800 bestemmingen in ruim 150 landen. Onze aansluiting bijoneworld zal onze concurrentiepositie aanzienlijk verbeteren. Nu onze luchtvaartmaatschappij officieel kandidaat-lid vanoneworld is geworden, zijn we opnieuw een stap dichter bij het volwaardig lidmaatschap. Ons team zal er alles aan doen om het implementatieprogramma zo vlot en zo snel mogelijk af te ronden”.

Gerard Arpey, Governing Board Chairman van oneworld en Chief Executive van American Airlines, verklaarde: “oneworld beleeft zeer boeiende tijden. De banden met JAL werden begin dit jaar aangehaald, de komst van het Russische S7, dat later dit jaar toetreedt, wordt verder voorbereid en wij kijken ook vol verwachting uit naar de goedkeuring van de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten om onze transatlantische partners toe te laten nauwer samen te werken op de transatlantische routes. Met de nakende toetreding van Kingfisher tot de alliantie zetten wij opnieuw een zeer belangrijke stap. Dit is een belangrijk bijkomend element dat oneworld’s reputatie als meest toonaangevend luchtvaartalliantie ter wereld zal versterken. oneworld telt immers onder haar leden de meest uitgelezen luchtvaartmerken ter wereld. Zijn staan borg voor de hoogste kwaliteitsstandaarden.”

Willie Walsh, Chief Executive van British Airways dat voor Kingfisher Ailines optreedt als peter bij oneworld, voegde eraan toe: “Wij zijn enorm blij dat de regelgevende autoriteiten in New Delhi zo snel hun goedkeuring hebben verleend om Kingfisher Airlines te laten toetreden tot oneworld. Wij zijn van plan om de implementatie ervan zo snel en zo vlot mogelijk te laten verlopen. Wij verwelkomen dan ook van harte de komst van India’s belangrijkste carrier aan boord van ‘s werelds meest toonaangevende luchtvaartalliantie.”

Naast Gerard Arpey en Willie Walsh werd de ceremonie bijgewoond door Manoj Chacko (Senior Vice-President van Kingfisher Airlines), Tony Tyler (Chief Executive van Cathay Pacific), Mika Vehviläinen (Chief Executive van Finnair), Antonio Vázquez (Voorzitter en CEO van Iberia), Masaru Onishi (Voorzitter van Japan Airlines), Ignacio Cueto (Voorzitter van LAN Airlines President), Martin Gauss (Chief Executive van Malév Hungarian Airlines), Alan Joyce (CEO van Qantas), Hussein Dabbas (Chief Executive van Royal Jordanian), Anton Erimen (Deputy Chief Executive van kandidaat-lid S7 Airlines) en John McCulloch, Managing Partner van oneworld.

Over Kingfisher Airlines

Van bij zijn start in 2005 heeft Kingfisher Airlines zich geprofileerd als India´s meest vooraanstaande luchtvaartmaatschappij op vlak van het aantal vervoerde binnenlandse passagiers, en met de nadruk op een hoge kwaliteit voor de klanten en innovatie. Kingfisher Airlines voert dagelijks gemiddeld 383 vluchten uit.

Kingfisher Airlines vervoerde 10,9 miljoen passagiers in het financiële jaar dat eindigde op 31 maart 2009 en behaalde een marktaandeel van 27 procent van de binnenlandse luchtvaartmarkt in India. Tijdens de negen maanden van 2009 vervoerde de maatschappij 8,2 miljoen passagiers.

Volgens het onafhankelijke luchtvaartonderzoeksbureau Skytrax is Kingfisher Airlines de enige Indiase luchtvaartmaatschappij, die vijf sterren waard is. Het is bovendien de eerste en enige luchtvaartmaatschappij in India die in-flight entertainment op elke stoel aanbiedt, en daarnaast ook nog eens live-tv met 16 kanalen. De maatschappij heeft reeds vele onderscheidingen ontvangen voor innovatie, klantvriendelijkheid. Onlangs nog sleepte Kingfisher Airlines de drie awards in de wacht die voorzien waren voor carriers in Indië en Centraal-Azië tijdens de Skytrax Airline of the Year Awards 2010. Kingfisher Airlines legt zich toe op alle segmenten van de luchtvaart – van lage tarieven tot premium service.

De maatschappij opende haar eerste internationale lijnen in september 2008 en vliegt nu naar de oneworld-hubs Bangkok, Hongkong, Londen-Heathrow en Singapore. Op dit ogenblik vliegt Kingfisher Airlines ook naar Colombo, Dubai en Dhaka. Het netwerk telt 69 bestemmingen – waarvan 61 in India – in negen landen, met als belangrijkste hubs Mumbai, New Delhi en Bangalore.

De vloot van 66 moderne toestellen, met een gemiddelde leeftijd van vijf jaar, bestaat uit vijf Airbus A330’s, acht A321’s, 23 A320’s, drie A319’s en 25 ATR 72-500’s en twee ATR’s. Bij Kingfisher Airlines werken ruim 7.400 mensen.

In het financiële jaar dat eindigde op 31 maart 2010, bedroegen de inkomsten 52,7 miljard INR (1,2 miljard USD), waarvan 48, 2 miljard INR (1,11 miljard USD) afkomstig van haar passagierstak.

De 58 Indiase bestemmingen die Kingfisher Airlines aan de oneworld-kaart zal toevoegen, zijn: Agartala, Agatti, Ahmedabad, Aizwal, Amritsar, Aurangabad, Bagdogra, Bhavnagar, Bhubaneswar, Bhuj, Calicut, Chandigarh, Coimbatore, Dehradun, Dharamsala, Goa, Guwahati, Hubli, Imphal, Indore, Jabalpur, Jaipur, Jammu, Jodhpur, Kandla, Kochi, Kolhapur, Kolkata, Kulu, Latur, Leh, Lucknow, Madurai, Mangalore, Nagpur, Nanded, Nasik, Patna, Port Blair, Pune, Raipur, Rajahmundry, Ranchi, Salem, Sholapur, Silchar, Simla, Srinagar, Tirupati, Trichy, Trivandrum, Tuticorin, Udaipur, Varanasi, Vijayawada, en Vishakapatnam.

Over oneworld

oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe en nu is ook Kingfisher Airlines officieel kandidaat-lid geworden.

Deze luchtvaartmaatschappijen:

  • vliegen samen naar 800 luchthavens in bijna 150 landen, goed voor zowat 9.000 vluchten per dag.
  • bieden hun premium klanten toegang tot ruim 550 luchthavenlounges.
  • vervoeren jaarlijks ruim 340 miljoen passagiers
  • hebben een gezamenlijke vloot, die bijna 2.500 toestellen telt.
  • en generen jaarlijks meer dan 100 miljard US dollar aan inkomsten.

De volwaardige oneworld-leden American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Japan Airlines, Qantas en Royal Jordanian vliegen nu al naar 5 belangrijke luchthavens in India: Bangalore, Chennai, Delhi, Hyderabad en Mumbai.

Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten dankzij het veel groter aantal bestemmingen meer mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk vanoneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke alliantie ook.

Twee weken geleden sleepte oneworld de titel van ‘beste luchtvaartalliantie ter wereld’ in de wacht naar aanleiding van de 2010 World Airline Awards. Bij de World Travel Awards werd oneworld zelfs al zeven keer op rij verkozen tot ‘s werelds beste luchtvaartalliantie. Sinds het ontstaan van deze award in 2003 is oneworld totnogtoe de enige alliantie, die deze prijs in de wacht wist te slepen.