Navitell rolt ‘verhalensnelweg’ uit in Vlaanderen

1 juli 2009 • Navitell, een Belgisch technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in mobiele software en storytelling, lanceerde vandaag StoryNations. Dankzij dit internetplatform kan iedereen verhalen uploaden, downloaden, te koop aanbieden of aankopen, en die dan afspelen via mobiele toestellen (GSM, PDA, mp3, iPhone, navigatietoestellen…). Tegelijkertijd werd de StoryHighWay voorgesteld, een ketting van toeristische wandelroutes, die over het hele land verspreid zijn, en een StoryHealthWay, een reeks mobiele toepassingen in verband met lichaamscultuur en lekker en gezond tafelen. Samen met andere organisaties, ondernemingen, mediabedrijven, steden en gemeenten, wil Navitell het onlineplatform verder uitbouwen en mobiele belevingen op het vlak van toerisme, gezondheid en vrije tijd tot bij het grote publiek brengen.

“Wij werken al een aantal jaren aan het platform”, aldus Isabelle Maenhout, CEO van Navitell, “Je kunt het vergelijken met andere platformen, zoals YouTube of de App Store, waarop iedereen die dat wil content kan kopen, verkopen, schenken of zelfs creëren. De creativiteit van de aanbieders zal de grenzen bepalen.”

In tegenstelling tot de voornoemde platformen hoopt Navitell internationaal ‘groot te worden in iets kleins’. Isabelle Maenhout legt uit: “Wij willen ambitieus doch realistisch zijn. Daarom concentreren wij ons exclusief op mobiele storytelling en alles wat de beleving van die verhalen kan intensifiëren. Meerwaarde-verhalen die speciaal ontwikkeld zijn om je op bepaalde locaties op aarde, of in bepaalde omstandigheden bij te staan, te entertainen, stimuleren, motiveren.”

StoryNations: een ‘gedemocratiseerde’ oplossing voor mobiele verhalen
“Het gaat dus hoofdzakelijk niet over het omzetten van bestaande tv- en radio-content naar mobiele toestellen, maar vooral over het creëren van nieuwe mobiele verhalen, die soms worden aangevuld met archiefmateriaal. De voorbije 5 jaar heeft Navitell exclusieve software ontwikkeld, die deze verhalen als het ware volautomatisch tot leven kan brengen. Deze software werkt evenwel enkel op de duurdere PDA’s en smartphones. Om geen nicheproduct voor gefortuneerde meerwaardezoekers te ontwikkelen werd beslist om StoryNations te ontwikkelen. Op dit internetplatform kan iedereen verhalen ‘tanken’. Op die manier democratiseert Navitell het mobiele coachen, begeleiden van diëten, enz.”

StoryNations brengt o.a. geschiedenis opnieuw tot leven door aan een bepaald persoon verhalen te vertellen op de juiste plaats en op het juiste tijdstip. Deze vorm van mobiel entertainment beperkt zich niet alleen tot toerisme maar kent ook toepassingen in de keuken en de persoonlijke levenssfeer. Navitell richt zich met het platform op verschillende terreinen van de samenleving zoals toerisme, erfgoed, milieu, sport, media, gezondheid en zelfs eet- en bewegingscultuur. Daarbij kiest het bedrijf bewust voor een stapsgewijze aanpak.

Route Napoleon, Mont Ventoux en citythriller
De voorbije jaren werd in eigen land ijverig gewerkt aan een StoryHighway, een verhalennetwerk dat zich uitstrekt van Ieper tot Bilzen en van Mol tot Brugge. Een gezond en sportief lichaam, eetadvies, geschiedenis en toerisme... zelfs deugddoende massages en mobiele smoothies komen aan bod. Momenteel werkt men al aan een nieuwe reeks formats: verken Frankrijk samen met een ‘volautomatische vertellende’ Napoleon, ontdek een stad in de vorm van een game met de satellieten als quizmasters (= StoryThrilling) of beklim de Mont Ventoux met verhalen op basis van locatie & snelheid (= StoryCoaching).

Isabelle Maenhout: “Wij beseffen dat dit een totaal nieuwe manier is van omgaan met verhalen en mobiele toestellen. Daarom trekken wij in eerste instantie de kaart van de meerwaardezoekers en de gepassioneerden. In het Surprise-gedeelte van StoryNations zie je dat duidelijk: mobiele formats zoals baby-storytelling, fotografie- en motorroutes... zijn bewuste keuzes omdat wij van mening zijn dat deze doelgroepen sneller geneigd zijn grote pakketten meerwaardecontent van het platform te downloaden en op hun eigen GSM, PDA of mp3 te zetten.”

Navitell wil in de toekomst ook kleinere, hapklare verhalen voor het grote publiek aanbieden, die men rechtstreeks op mobiele toestellen kan downloaden. De enige hinderpalen in België en in een aantal andere landen zijn momenteel de hoge kost van mobiele datatransmissie en de traagheid, waarmee audiovisuele content draadloos naar een mobiel toestel kan gestuurd worden. Isabelle Maenhout legt uit: “We willen ons natuurlijk niet beperken tot de Belgische doelgroep of omstandigheden, maar we kiezen wel voluit om met een maximaal aantal Belgische bedrijven, ondernemers, creatieve breinen vanuit eigen land de toon te zetten. Op die manier kunnen we hier kennis verankeren en later exporteren.”

Nieuwe mogelijkheden voor beheerders van beeldarchieven en content providers
Om het verhalenplatform inhoudelijk te voeden gaat Navitell samenwerken met content providers, mediabedrijven, beeldarchieven, steden en gemeenten, brands en experten, zowel liefhebbers als professionals. Het VRT-archief verleende reeds aan meerdere projecten zijn medewerking (StoryTraveller Beringen, Atomium & Expo 58,...). Het is de bedoeling dat bij de productie van nieuwe stukken van de verhalensnelweg ook een beroep wordt gedaan op de rijke beeldarchieven van zowel de publieke omroepen als de private en regionale televisiemaatschappijen. Daarnaast wordt ook gezocht naar synergieën met IT-bedrijven, andere creatieve innovatieve partijen en de academische wereld. Op die manier wil Navitell nieuwe impulsen en ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan zowel Belgische KMO’s als grote ondernemingen.
www.storynations.com

Navitell is een Belgisch technologiebedrijf, gevestigd in het Limburgse Lummen, dat mobiele software ontwikkelt die multimediale content op mobiele toestellen tot leven brengt. De onderneming is vooral bekend van de StoryTraveller, een product dat verhalen van de omgeving laat bekijken en beluisteren op een moderne GSM of PDA. Dankzij de ontwikkelde softwarebrug tussen de satellieten en het multimedia-apparaat is de StoryTraveller een uitstekende virtuele gids. Geschiedenis wordt tot leven gebracht door de verhalen op de juiste plaats en op het juiste tijdstip te vertellen. Navitell is met de StoryTraveller wereldwijd trendsetter in de wereld van cultuur, erfgoed en toerisme. In de afgelopen maanden werden StoryTravellers ontwikkeld voor o.a. de Vlaamse Kunststeden en het Atomium/Expo ‘58 in samenwerking met de archieven van VRT, RTBf en Belgavox. Intussen heeft Navitell ook in andere domeinen de kracht van de mobiele storytelling ontdekt en werd naast de StoryTraveller ook de StoryTrip, StoryCook en StoryCoach ontwikkeld.
www.navitell.com

Voorbeelden van verhalen op StoryNations vindt u hier of op www.storynations.com.